عنوان : ( مقایسه رفتارهای غیر کلامی میان دانش آموزان دخترو پسر دبیرستانی شهر مشهد و تاثیر این رفتارها برخوانش معنایی کلام آنان )
نویسندگان: محمدرضا پهلوان نژاد , ماهرخ علم زاده ,چکیده
مقاله حاضر به ارتباطات غیر کلامی ، ویژگی های مربوط به آنها و چگونگی عملکرد آن می پردازد. همچنین تعبیر پیام های غیر کلامی و تاثیر آنها بر خوانش معنایی کلام مورد بررسی قرار گرفته است . بخش عملی این پژوهش به توصیف و بررسی خوانش معنایی رفتارهای ارتباطی غیر کلامی 120 دانش آموز دختر و 120 دانش آموز پسر مقطع دبیرستان در شهر مشهد می پردازد. چارچوب نظری این پژوهش بر پایه الگوی تحلیلی آلبرت مهرابیان (1971)میباشد. بر اساس الگوی تحلیلی وی 93%معنی انتقال یافته در یک بافت ارتباطی رودرو از طریق نشانه ها و رفتارهای ارتباطی غیر کلامی وتنها 7% از طریق کلام تحقق می یابد . این ویژگیهای ارتباطی در میان آزمودنیها بر اساس مشاهده، تکمیل پرسشنامه و مصاحبه مورد بررسی قرار گرفته اند و در قالب 9 مقوله که توسط لین میده(2003)عنوان گردیده، بررسی شده اند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی تفاوت های رفتارهای غیرکلامی میان دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر و تاثیر آن بر خوانش معنایی رفتارهای ارتباطی غیرکلامی آنها در ارتباط رودرو ، بر حسب موقعیت اجتماعی افراد می باشد. نشان دادن تفاوت در خوانش معنایی رفتارهای غیر کلامی پسران در مقایسه با دختران همراه با عوامل غیرکلامی و بدون این عوامل از دیگر اهداف این بررسی می باشند
کلمات کلیدی
, ارتباط غیر کلامی , رفتار غیر کلامی , ارتباط کلامی , خوانش معنایی@inproceedings{paperid:1030703,
author = {پهلوان نژاد, محمدرضا and علم زاده, ماهرخ},
title = {مقایسه رفتارهای غیر کلامی میان دانش آموزان دخترو پسر دبیرستانی شهر مشهد و تاثیر این رفتارها برخوانش معنایی کلام آنان},
booktitle = {نخستین همایش میان رشته ای اموزش و یادگیری زبان},
year = {2012},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {ارتباط غیر کلامی ، رفتار غیر کلامی ، ارتباط کلامی ، خوانش معنایی},
}
%0 Conference Proceedings
%T مقایسه رفتارهای غیر کلامی میان دانش آموزان دخترو پسر دبیرستانی شهر مشهد و تاثیر این رفتارها برخوانش معنایی کلام آنان
%A پهلوان نژاد, محمدرضا
%A علم زاده, ماهرخ
%J نخستین همایش میان رشته ای اموزش و یادگیری زبان
%D 2012