عنوان : ( دیدگاهها و رفتار کنشگران در نظام حمل و نقل درون شهری )
نویسندگان: حسین بهروان ,چکیده
کنشگران نظام تاکسیرانی را به سه دسته کلی میتوان تقسیم نمود که عبارتاند از مسافران، رانندگان و کارکنان مدیریت وکنترل. دسته اخیر شامل مأموران راهنمائی و رانندگی، بازرسان سازمان تاکسیرانی و کارمندان سازمان مزبور است. در این مقاله، جنبههای آسیبشناختی تعامل مسافران با رانندگان تاکسی در فرهنگ تاکسیرانی، مد نظر قرار گرفته است. پرسشهای اساسی این است که: 1)کنشگران(رانندگان و مسافران تاکسی) به رعایت هنجارهای نظام تاکسیرانی چقدر پایبندند؟ 2)کنشگران چه نوع تضادهای هنجاری دارند؟ 3) ارزیابی کنشگران از نقشهای منفی یکدیگر چگونه است؟ روش تحقیق پیمایشی است و از آزمون تفاوت نسبت استفاده شد و تفاوت معنادار گروه نا به هنجار، به هنجار محاسبه شد. نتایج نشان داد که رانندگان و مسافران به عنوان دو گروهی که به شدت در ساختار نظام تاکسیرانی به هم وابستهاند، با هم تضاد منافع واصطکاک نیز دارند. بنابراین، نقض هنجارها دو جانبه است و باعث عدم انسجام گروهی بین کنشگران شده است. هر دو گروه از هم ناراضی هستند و منافع خود را توسط دیگری در خطر میبینند لذا شرایط برای پایبندی عملی به هنجارها فراهم نیست. عدم آگاهی در کنار شرایط ساختاری نظام تاکسیرانی و تضاد منافع شرایط را برای رعایت هنجارها سخت و دشوار نموده است و گروهبندی خصمانهای را بوجود آورده که رانندگان و مسافران در عین نیاز متقابل به همدیگر، با هم تنش و ناسازگاری دارند و این شرایط باعث عدم انسجام گروهی شده است.
کلمات کلیدی
, فرهنگ تاکسیرانی, مسافر, راننده, مدیریت ترافیک, اختلال هنجاری, مشهد@article{paperid:1034770,
author = {بهروان, حسین},
title = {دیدگاهها و رفتار کنشگران در نظام حمل و نقل درون شهری},
journal = {پژوهش در نظام های آموزشی},
year = {2008},
volume = {1},
number = {3},
month = {January},
issn = {2383-1324},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {فرهنگ تاکسیرانی، مسافر، راننده، مدیریت ترافیک، اختلال هنجاری، مشهد},
}
%0 Journal Article
%T دیدگاهها و رفتار کنشگران در نظام حمل و نقل درون شهری
%A بهروان, حسین
%J پژوهش در نظام های آموزشی
%@ 2383-1324
%D 2008