عنوان : ( بررسی استراتژی های قیمت گذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بین المللی (رویکردهای پویای داده های تابلویی) )
نویسندگان: محمد قربانی , امیرحسین توحیدی ,
چکیده
تغییرات نرخ ارز بر سیاست¬ها و استراتژی¬های قیمت¬گذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بین¬المللی نقش بسیار مهمی را ایفا می¬نماید. لذا، بررسی درجه¬ی قیمت¬گذاری برای بازار توسط صادرکنندگان ایران در 48 بازار مقصد طی دوره¬ی 91-1371 هدف اصلی این مطالعه است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از روش¬های پیشرفته و پویای داده¬های تابلویی (نظیر میان گروهی تلفیقی، گشتاورهای تعمیم یافته سیستمی و اثرات ثابت پویا) برای تعیین عوامل مؤثر بر قیمت صادرات ایران است که در چارچوب مدل¬های خودتوضیح برداری با وقفه های توزیعی و تصحیح خطای برداری الگوسازی شده¬اند. افزون بر این، در چارچوب داده¬های تابلویی از روش گارچ نمایی برای بررسی اثر نااطمینانی نرخ ارز نیز استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که در کوتاه¬مدت درجه¬ی قیمت¬گذاری برای بازار با استفاده از سه روش مذکور در محدوده¬ای بین 46/0 تا 94/0 قرار دارد و لذا می¬توان نتیجه گرفت که سیاست قیمت¬گذاری سود-سهم در بازارهای صادراتی ایران برقرار می¬باشد. همچنین، نتایج روابط بلندمدت نشان داد که تقاضای کشورهای واردکننده برای صادرات ایران از لحاظ قیمتی کشش¬ناپذیر می¬باشد. با توجه به یافته¬های تحقیق، نتیجه گرفته می¬شود که سیاست کاهش ارزش پول ملی در کوتاه¬مدت و بلندمدت اثر چندانی بر بهبود عملکرد صادراتی و بهبود تراز تجاری ایران ندارد.