سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران , 2016-01-21

عنوان : ( بررسی ارتباط اهمالکاری، منبع کنترل و راهبردهای مقابله بااسترس در دانشجویان )

نویسندگان: سکینه سلطانی کوهبنانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

زمینه و هدف: هزاران سال است که تعلل ورزی به عنوان عقب انداختن کار امروز به فردا، ایجاد مشکل نمودهاست. به جرأت میتوان گفت که یکی از شایعترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی، تعللورزی آموزشی یا همان اهمالکاری است و در میان دانشجویان امری شایع میباشد که این روند امروزه و در عصر تکنولوژی رو به افزایش است. با توجه به شیوع بالای اهمالکاری در بین قشر جوان و بالاخص دانشجویان اگر بخواهیم در راستای هدف سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ارتقاء سطح سلامت جوامع از بعد جسمی، روانی و اجتماعی قدم برداریم، ارائه هر گونه پژوهشی دراین زمینه از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. از طرف دیگر با توجه به اینکه اهمالکاری، منبع کنترل و راهبردهای مقابلهای به عنوان یک مشکل تحصیلی، سالانه میلیونها دانشآموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تأثیر خود قرار داده و باعث کاهش یا افت در عملکرد تحصیلی آنان میشوند، از اینرو پژوهش حاضر به بررسی ارتباط اهمالکاری، منبع کنترل و راهبردهای مقابله بااسترس میپردازد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی است. هدف پژوهشگر در این تحقیق مطالعه رابطه بین چند متغیر است. بدین منظور از روش همبستگی برای مطالعه متغیرهای تحقیق استفاده شده است نمونه پژوهش 042 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن هستند که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های اهمال کاری تاکمن، منبع کنترل راتر و راهبردهای مقابله با استرس (CISS) استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که اهمال کاری بر اساس راهبردهای مقابله با استرس قابل پیش بینی است. طبق نتایج بدست آمده، اهمالکاری با سبک مقابلهای هیجانمدار همبستگی مثبت و معنادار 1) . 0 ./ 0 > p (، و با سبکهای مقابلهای مسالهمدار واجتنابی، همبستگی منفی و معنادار ) 0/01 > p و p <0/05 ( دارد. همچنین بین اهمالکاری و منبع کنترل همبستگی معنادار وجود ندارد. نتیجه گیری: از این مطالعه نتیجه می شود که از طریقراهبردهای مقابله با استرس میتوان اهمالکاری را پیشبینی کرد. ولی از طریق منبع کنترل نمیتوان اهمالکاری را پیشبینی کرد . با توجه به نقش بنیادی راهبردهای مقابلهای در واکنش افراد به استرس و تأثیر این متغیرها بر کارکرد فرد، راهبردهای مسألهمدار میتواند از جمله راهکارهای عملی جهت جلوگیری از اهمالکاری تحصیلی و همچنین عاملی در جهت ارتقاء کارآمدی تحصیلی دانشجویان باشد.

کلمات کلیدی

, اهمال کاری, منبع کنترل, راهبردهای مقابله با استرس
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1055005,
author = {سلطانی کوهبنانی, سکینه},
title = {بررسی ارتباط اهمالکاری، منبع کنترل و راهبردهای مقابله بااسترس در دانشجویان},
booktitle = {سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران},
year = {2016},
location = {jتهران, ايران},
keywords = {اهمال کاری، منبع کنترل، راهبردهای مقابله با استرس},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی ارتباط اهمالکاری، منبع کنترل و راهبردهای مقابله بااسترس در دانشجویان
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%J سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران
%D 2016

[Download]