پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک , 2016-03-01

عنوان : ( استفاده از مدل لوجیت چندگانه در بررسی تاثیر تبلیغات متحرک در حواس-پرتی رانندگان در بروز تصادفات درون¬شهری (مطالعه موردی مشهد) )

نویسندگان: علیرضا ماهپور , امیرحسین ضیاء خدادادیان , ابوالفضل محمدزاده مقدم ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

رانندگی زمانی پیچیده تر می شود که عوامل پرت کننده حواس داخل و خارج وسایل نقلیه وجود دارند. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد عوامل اختلال حواس ریسک رخ دادن تصادف را افزایش می دهند. شواهد این افزایش ریسک از منابع مختلفی نظیر نظرسنجی، مصاحبه های بیمارستانی و استفاده از شبیه ساز رانندگی به اثبات رسیده است. یکی از عوامل حواس پرتی که اثر آن عامل در بروز تصادفات درون¬شهری کمتر مورد توجه قرار گرفته است تابلوهای تبلیغاتی ثابت کنار جاده ای و تبلیغات بر روی بدنه ناوگان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری است. نکته اساسی مطرح در این مساله این است که این تبلیغات محیطی چه اثر سویی دارند و چقدر می¬توانند خطرآفرین باشند. در مطالعه حاضر با استفاده از پرسشگری از 400 راننده ساکن شهر مشهد که سابقه تصادف داشتند و استفاده از مدل انتخاب چندگانه و تحلیل AHP بر روی اطلاعات بدست آمده، مشخص گردید در بین عوامل موثر در حواس پرتی منجر به تصادفات، صحبت کردن با تلفن همراه با 5/39 % ، کار کردن با سایر تجهیزات الکتریکی نظیر رادیو، پخش CD، GPS و ... با 4/20 % ، صحبت کردن با سرنشینان حین رانندگی با 9/11 %، خوردن و آشامیدن در حین رانندگی 8/12 %، تبلیغات ثابت کنار جاده‌ای 4/8 % و تبلیغات بر روی بدنه ناوگان حمل و نقل عمومی 1/7 % به ترتیب اولویت وزن گرفتند. همچنین آنالیز حساسیت دینامیک نشان¬دهنده عامل صحبت کردن با تلفن همراه به عنوان مهم‌ترین عامل در حواس پرتی راننده و تصادفات و تبلیغات بر روی بدنه ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان کم اهمیت‌ترین عامل شناخته شده است.

کلمات کلیدی

, : عوامل حواس¬پرتی در رانندگی, تصادفات درون¬شهری, تبلیغات ثابت و متحرک, مدل انتخاب گسسته, تحلیل AHP, مشهد.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1056222,
author = {علیرضا ماهپور and امیرحسین ضیاء خدادادیان and محمدزاده مقدم, ابوالفضل},
title = {استفاده از مدل لوجیت چندگانه در بررسی تاثیر تبلیغات متحرک در حواس-پرتی رانندگان در بروز تصادفات درون¬شهری (مطالعه موردی مشهد)},
booktitle = {پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک},
year = {2016},
location = {تهران, ايران},
keywords = {: عوامل حواس¬پرتی در رانندگی، تصادفات درون¬شهری، تبلیغات ثابت و متحرک، مدل انتخاب گسسته، تحلیل AHP، مشهد.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T استفاده از مدل لوجیت چندگانه در بررسی تاثیر تبلیغات متحرک در حواس-پرتی رانندگان در بروز تصادفات درون¬شهری (مطالعه موردی مشهد)
%A علیرضا ماهپور
%A امیرحسین ضیاء خدادادیان
%A محمدزاده مقدم, ابوالفضل
%J پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک
%D 2016

[Download]