عنوان : ( اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر ساختار انگیزشی دانشآموزان دختر )
نویسندگان: ماهرخ جواهر فروش , سکینه سلطانی کوهبنانی ,چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر به اثربخشی ذهن آگاهی بر ساختار انگیزشی در دانشآموزان متوسطه دختر در شهر مشهد پرداخته است. روش کار: در این تحقیق بالینی، جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان متوسطه دختر شهر مشهد میباشد. 42 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس با ملاک داشتن ضریب هوشی متوسط به بالا و برقرار بودن همزمان تمام فعالیت های آموزشی شرکت داشتند. اطلاعات درباره مولفههای ساختار انگیزشی و میزان ذهنآگاهی شرکتکنندگان در دو گروه 21 نفری به کمک پرسشنامهی اهداف شخصی و پرسشنامهی پنج عاملی ذهنآگاهی با عنوان مقیاس بهزیستی وارویک و ادینبورگ در دو مرحله کسب شد. جلسات ذهن آگاهی به صورت کارگاه مشاوره گروهی با رویکرد آموزشی برگزار شد. به منظور تحلیل نتایج، روشهای آمار توصیفی، آمار استنباطی، و تحلیل کوواریانس به کار برده شد و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافته ها: بنا بر نتایج، آموزش مهارتهای ذهن آگاهی باعث افزایش انگیزه دستیابی و تعهد نسبت به هدف وکاهش اجتناب و اعتقاد به شانس و مدت زمان ادراک شده نسبت به هدف می گردد. نتیجه گیری: آموزش برنامه ی ذهن آگاهی بر ساختار انگیزشی دانشآموزان متوسطه دختر، تاثیر مثبتی داشته است.
کلمات کلیدی
انگیزش؛ دانشآموزان؛ ذهنآگاهی@article{paperid:1061401,
author = {ماهرخ جواهر فروش and سلطانی کوهبنانی, سکینه},
title = {اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر ساختار انگیزشی دانشآموزان دختر},
journal = {اصول بهداشت روانی- Journal of Fundamentals of Mental Health},
year = {2017},
volume = {18},
number = {2},
month = {November},
issn = {۱۰۲۸-۶۹۱۸},
pages = {436---440},
numpages = {-876},
keywords = {انگیزش؛ دانشآموزان؛ ذهنآگاهی},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر ساختار انگیزشی دانشآموزان دختر
%A ماهرخ جواهر فروش
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%J اصول بهداشت روانی- Journal of Fundamentals of Mental Health
%@ ۱۰۲۸-۶۹۱۸
%D 2017