عنوان : ( تأثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران )
نویسندگان: زهرا امامی مقدم , ملیحه داودی , حمیدرضا بهنام وشانی , سیدامیر امین یزدی ,چکیده
استرس موضوع مهمی در دوران تحصیل فرد می باشد. یکی از مهارت های مفید جهت مدیریت استرس مهارت های هوش هیجانی است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مهارت های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران بوده است. روش بررسی: مطالعه ای تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در شش دبیرستان دخترانه (با انتخاب و تخصیص تصادفی سه مدرسه در گروه آزمون و سه مدرسه در گروه کنترل) انجام شد. در مجموع 100 دانش آموز (50 نفر در گروه آزمون و 50 نفر در گروه کنترل با استفاده از روش تصادفی ساده) که دارای معیار ورود به مطالعه بودند به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه استرس تحصیلی Gadzella پاسخ گفتند. سپس واحدهای گروه مداخله به مدت 6 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های هوش هیجانی قرار گرفتند. دو هفته پس از پایان مداخله، مجددا دانش آموزان هر دو گروه پرسشنامه مذکور را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی مانند آزمون آماری تی مستقل و آنالیز کوواریانس از طریق نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمرات استرس تحصیلی دانش آموزان پس از مداخله در گروه آزمایش از 79/23 ± 136 به 01/23 ± 126 کاهش یافت. در حالی که میانگین نمرات در گروه کنترل از 75/23 ± 144 به 51/26 ± 144 تغییر یافت. اختلاف معنی داری بین دو گروه از نظر نمرات تغییر میانگین استرس های تحصیلی وجود داشت. (0001/0P<) نتیجه گیری کلی: برنامه بهداشت مدارس یک بخش تلفیقی از بهداشت جامعه است و پرستاران بهداشت جامعه به عنوان مربی بهداشت مدرسه نقشی محوری جهت بهبود سلامت جسمی و روانی دانش آموزان دارند. لذا با توجه به تاثیر آموزش مهارت های هیجانی بر کاهش استرس تحصیلی دختران در این مطالعه، جهت ارتقاء سلامت روان دانش آموزان، می توان این مهارت ها را به پرستاران بهداشت مدرسه معرفی نمود.
کلمات کلیدی
, استرس, شًَ عاطفی, ب ذُاشت ریان, داوش آم زًان@article{paperid:1065516,
author = {زهرا امامی مقدم and ملیحه داودی and حمیدرضا بهنام وشانی and امین یزدی, سیدامیر},
title = {تأثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران},
journal = {پرستاری ایران},
year = {2017},
volume = {30},
number = {106},
month = {July},
issn = {2008-5923},
pages = {68--77},
numpages = {9},
keywords = {استرس، شًَ عاطفی، ب ذُاشت ریان، داوش آم زًان},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران
%A زهرا امامی مقدم
%A ملیحه داودی
%A حمیدرضا بهنام وشانی
%A امین یزدی, سیدامیر
%J پرستاری ایران
%@ 2008-5923
%D 2017