عنوان : ( بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر الگوی هیجامد بر هیجانات زبان آموزان غیرفارسی زبان زن در ایران )
نویسندگان: شیما ابراهیمی , رضا پیش قدم , اعظم استاجی , سیدامیر امین یزدی ,چکیده
برای اجرای فرآیند زبانآموزی مطلوب، توجه به نقش یه جانات و حواس اهمیت ویژهای دارد و مدرسان میتوانند با ایجاد هیجان مطلوب و تأثیرگذاری بر حواس، توان یادگیری زبانآموزان را ارتقا دهند. مفهوم «هیجامد» تلفیقی از دو واژة (هیجان+ بسامد) است که به تأثیر هیجانات ناشی از استفادة حواس در یادگیری مفاهیم گوناگون اشاره میکند و متشکل از سه مرحلة هیچآگاهی (تهی)، بروناگاهی (شنیداری، دیداری، لمسی-حرکتی) و دروناگاهی (درونی و جامع) است. پژوهش حاضر میکوشد تا بهمنظور کیفیتبخشی روش تدریس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، با در نظرگرفتن این مفهوم و مؤلفههای سهگانة آن (هیجان، حواس و بسامد) و باتوجه به تأثیر هیجانهای آموزشی بر یادگیری و پیشرفت زبانآموز، الگوی هیجامد را در تدریس زبانفارسی به غیرفارسیزبانان پیشنهاد دهد و تأثیر تدریس مبتنی بر این الگو را بر هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن در ایران با استفاده از پرسشنامههای هیجامد و هیجان بسنجد. بدینمنظور، 60 زبانآموز زن غیرفارسیزبان از 16 کشور با سطح زبان فارسی یکسان (سطح زبانفارسی کتاب هفتم) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از طی 22 جلسه تدریس برای 4 گروه (هرگروه شامل 15 نفر) و در مدت زمان شش هفته بر اساس الگوی هیجامد مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس مبتنی بر الگوی هیجامد بر ارتقای میزان هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن تأثیر معنادار مثبت داشته است به. بیاندیگر، با درگیرکردن تعداد حواس بیشتر در فرآیند آموزش، میزان هیجامد زبانآموز افزایش یافته و هیجان مثبت تولید میشود. در نتیجه با کاهش هیجانات منفی، زمینة تعامل بیشتر با مدرس فراهم شده و یادگیری کارآمد رخ میدهد. با برجسته نمودن نقش عوامل هیجانی و تعدد حواس در امر یادگیری، بهنظر میرسد از این الگو میتوان در جهت بالابردن و ارتقای هیجانات مثبت زبانآموزان در تدریس زبان فارسی استفاده کرده و زمینة یادگیری موفق زبانآموز را فراهم کرد
کلمات کلیدی
, هیجان, حواس, هیجامد, آموزش زبان فارس@article{paperid:1065787,
author = {ابراهیمی, شیما and پیش قدم, رضا and استاجی, اعظم and امین یزدی, سیدامیر},
title = {بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر الگوی هیجامد بر هیجانات زبان آموزان غیرفارسی زبان زن در ایران},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2017},
volume = {9},
number = {3},
month = {September},
issn = {2322-3081},
pages = {1--35},
numpages = {34},
keywords = {هیجان، حواس، هیجامد، آموزش زبان فارس},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر الگوی هیجامد بر هیجانات زبان آموزان غیرفارسی زبان زن در ایران
%A ابراهیمی, شیما
%A پیش قدم, رضا
%A استاجی, اعظم
%A امین یزدی, سیدامیر
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2017