عنوان : ( بررسی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران (کاربرد الگوی قیمتگذاری هدانیک و شبکه عصبی مصنوعی) )
نویسندگان: امیرحسین توحیدی , سیده منا موسوی ,چکیده
زعفران به عنوان محصولی کشاورزی ارزشمند در سطح ملی و بینالمللی، به شیوه های مختلفی توسط مصرف کنندگان ارزشگذاری میشود و قیمتی که برای آن پرداخت می شود به عوامل متعددی بستگی دارد. با شناسایی این عوامل می توان زعفران را با قیمتی در بازار عرضه نمود که مطابق با ترجیحات مصرف کننده باشد. لذا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران در شهر مشهد با استفاده از مدل قیمت گذاری هدانیک است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از رهیافت تحلیل حساسیت در چارچوب شبکه عصبی مصنوعی است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده از 120 خریدار زعفران در سطح شهر مشهد جمعآوری گردیده است. با در نظر گرفتن 14 متغیر توضیحی، نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای سن و نام تجاری کمترین اثر را بر قیمت زعفران دارند، در حالی که متغیر اهداف مصرفی اثر قابل توجهی بر قیمت این محصول دارد. در میان اهداف مصرفی، مصرف تغذیه ای دارای اثر مثبت و مصارف دارویی و صنعتی اثر منفی بر قیمت زعفران دارند. با توجه به یافته های پژوهش، به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان زعفران توصیه می گردد که در استراتژی قیمت گذاری این محصول به ترتیب به نوع مصرف، شیوه فروش و نوع زعفران توجه نمایند.
کلمات کلیدی
, اهداف مصرفی, ترجیحا مصرف کننده, شیکه عصیی, قیمت گذاری@article{paperid:1067516,
author = {توحیدی, امیرحسین and موسوی, سیده منا},
title = {بررسی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران (کاربرد الگوی قیمتگذاری هدانیک و شبکه عصبی مصنوعی)},
journal = {زراعت و فناوری زعفران},
year = {2018},
volume = {6},
number = {1},
month = {May},
issn = {2383-1529},
pages = {91--103},
numpages = {12},
keywords = {اهداف مصرفی، ترجیحا مصرف کننده، شیکه عصیی، قیمت گذاری},
}
%0 Journal Article
%T بررسی عوامل مؤثر بر قیمت زعفران (کاربرد الگوی قیمتگذاری هدانیک و شبکه عصبی مصنوعی)
%A توحیدی, امیرحسین
%A موسوی, سیده منا
%J زراعت و فناوری زعفران
%@ 2383-1529
%D 2018