عنوان : ( از اثربخشی تا تعالی: گسست نظریه، تحقیق و عمل در برنامه تعالی مدیریت مدرسه )
نویسندگان: شهین بنی اسد , رضوان حسین قلی زاده , مقصود امین خندقی ,چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تبیین شکاف نظریه، تحقیق و عمل در برنامه تعالی مدیریت مدرسه با تکیه بر سیر تاریخی جنبش اثربخشی مدرسه از دهه 1960 تاکنون میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش اسنادی بهره گرفته شد. مرور رویدادهای تاریخی معطوف به جنبش اثربخشی مدرسه حاکی از توسعه کمی و کیفی فعالیتهای صورت گرفته به شکل نظاممند برای کاهش شکاف بین نظریه، تحقیق و عمل میباشد. اثربخشی، تعالی و بهبود، نقاط عطف این مطالعات در طول تاریخ اصلاحات آموزشی قلمداد میشوند. دستاورد مهم این مطالعات، خلق پیکره دانش اثربخشی مدرسه است که با روندی تکاملی، تصویری روشن از سیمای مدرسه اثربخش در همگرایی با تعالی و بهبود ارائه نمود. هم سویی و همراهی متخصصان، محققان آموزشی و مجریان و نیز تأکید بر اجرای برنامههای مبتنی بر شواهد پژوهش زمینه محور از مهمترین دلالتهای مطالعات مدارس اثربخش به شمار میروند. این درحالی است انطباق این دستاوردها با تجربه اصلاحات آموزشی در ایران به ویژه برنامه تعالی مدیریت مدرسه حاکی از ناهمسویی مشاهدات صورت گرفته با ویژگیها و ملاحظات جنبش اثربخشی و نبود ارتباط و تعامل پویا و موثر محققان، متخصصان و سیاستگذاران آموزشی است.
کلمات کلیدی
, جنبش مدارس اثربخش, جنبش تعالی, مدیریت کیفیت فراگیر, برنامه تعالی مدرسه@article{paperid:1067620,
author = {بنی اسد, شهین and حسین قلی زاده, رضوان and امین خندقی, مقصود},
title = {از اثربخشی تا تعالی: گسست نظریه، تحقیق و عمل در برنامه تعالی مدیریت مدرسه},
journal = {پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت},
year = {2018},
volume = {7},
number = {2},
month = {March},
issn = {2251-6360},
pages = {124--148},
numpages = {24},
keywords = {جنبش مدارس اثربخش، جنبش تعالی، مدیریت کیفیت فراگیر، برنامه تعالی مدرسه},
}
%0 Journal Article
%T از اثربخشی تا تعالی: گسست نظریه، تحقیق و عمل در برنامه تعالی مدیریت مدرسه
%A بنی اسد, شهین
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A امین خندقی, مقصود
%J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
%@ 2251-6360
%D 2018