عنوان : ( دانش حرفه ای و تجربة تدریس: از الزامات آموزش موفق مدرسان آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان (مطالعة موردی: مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهد) )
نویسندگان: نفیسه قائمی پور , عطیه کامیابی گل , آذر حسینی فاطمی ,
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد دانش حرفه ای طبق نظر شالمن و موارد اهمیت تجربة تدریس در موفقیت مدرسان موفق آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانا ن مرکز دانشگاه فردوسی مشهد بود. در این نوشتار از روش مطالعة موردی با رویکرد پژوهش کیفی بهره گرفته شد و جمع آوری داده ها از طریق نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند قضاوتی انجام شد . تعداد 10 نفر از موفق ترین مدرسان مرکز انتخاب شدند و از ابزار مصاحبه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که داشتن تجربه، تخصص، علاقه به تدریس و آموزش، کسب دانش حرفه ای دربرگیرندة دانش موضوعی، آموزش و تدریس و دانش فارسی آموزان، دانش اهداف آموزشی، برنامه ریزی درسی، بافت موقعیت و اطلاعات عمومی گستردة پیرامون مسائل مورد علاقه فارسی آموزان، می تواند در موفقیت مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان مؤثر باشد. اگرچه نداشتن تجربه نقص نیست، داشتن تجربة پیشین، در مدیریت کلاس، برنامه ریزی و آمادگی، نظارت بر پیشرفت فارسی آموزان مؤثر است . تجربة آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان نیز در شناخت منا بع و محتوای آموزشی، نیازسنجی، شناخت فارسی آموزان و اهداف متفاوت فارسی آموزان عرب و غیرعرب زبان دارای اهمیت است.