Language Related Research- جستارهای زبانی, دوره (9), شماره (6), سال (2019-2) , صفحات (213-240)

عنوان : ( نسبیت حسی « و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبان آموزان غیرفارسی زبان )

نویسندگان: رضا پیش قدم , شیما ابراهیمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مهارت نوشتاری در پرورش توانایی‌های زبانی، درک و فهم، برقراری ارتباط با دیگران و بیان احساسات زبان‌آموزان نسبت به زبان فارسی نقش مهمی دارد. در پژوهش حاضر به‌منظور کیفیت‌بخشی روش تدریس مهارت‌های زبانی به غیرفارسی‌زبانان، فرضیۀ «نسبیت حسی» در مورد آموزش زبان بررسی می‌شود. فرض بر این است که درصورت درگیری حواس بیشتری از زبان‌آموز به‌هنگام یادگیری، درک او از واقعیت و یادگیری زبان مقصد نیز متفاوت می‌شود. لذا، نگارندگان تأثیر آموزش مبتنی بر حواس پنج‌گانه را بر مهارت نوشتاری فارسی‌‌آموزان، بررسی کرده‌اند. بدین منظور 40 زبان‌آموز زن غیرفارسی‌ زبان از 16 کشور با سطح زبان فارسی یکسان (سطح 7) انتخاب شدند و پس از تقسیم به 4 گروه 10 نفره در مدت‌زمان 5 هفته (20 جلسه تدریس) بر اساس آموزش مبتنی بر نسبیت حسی ارزیابی شدند. نتایج تحلیل 200 نوشتۀ زبان‌آموزان در مورد چهار موضوع فرهنگی ایران و بر اساس معیار CAF (پیچیدگی، دقت و روانی) نشان داد که الگوی نسبیت حسی بر مهارت نگارش زبان‌آموزان تأثیر معنادار و مثبت داشته است. بدین‌ معنا که با درگیری محرک‌های حسی بیشتر، اطلاعات در حافظۀ بلندمدت زبان‌آموز درونی‌ می‌شود. بر این ‌اساس، با تغییر حواس زبان‌آموزان و افزودن حواس جدید به آنان به‌‌صورت سلسه‌‌مراتبی توان یادگیری گسترش یافته است. پس از آن با درگیری حواس بیشتر، میزان دقت، روانی و پیچیدگی نوشته‌ها در مرحلۀ درون‌آگاهی (درونی و جامع) نسبت به مرحلۀ برون‌آگاهی (شنیداری، دیداری و لمسی - حرکتی) بیشتر بوده است. بنابراین، از این الگو می‌توان در تدریس مهارت‌های زبانی بهره برد.

کلمات کلیدی

, فرضیۀ نسبیت حسی, مهارت نوشتاری, معیار CAF, غیرفارسی‌زبانان.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1072387,
author = {پیش قدم, رضا and ابراهیمی, شیما},
title = {نسبیت حسی « و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبان آموزان غیرفارسی زبان},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2019},
volume = {9},
number = {6},
month = {February},
issn = {2322-3081},
pages = {213--240},
numpages = {27},
keywords = {فرضیۀ نسبیت حسی، مهارت نوشتاری، معیار CAF، غیرفارسی‌زبانان.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نسبیت حسی « و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبان آموزان غیرفارسی زبان
%A پیش قدم, رضا
%A ابراهیمی, شیما
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2019

[Download]