عنوان : ( تغییر به منزلهی پدیدهای انسانی: تغییر مطلوب در فرآیند اجرای برنامههای درسی جدید از منظر معلمان )
نویسندگان: اعظم زرقانی , مقصود امین خندقی , بختیار شعبانی ورکی ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف افزایش فهم و ادراک نسبت به چگونگی فرآیند تغییر معلمان همراستا با تغییرات انجام شده در برنامههای درسی دوره ابتدایی از طریق ورود به دنیای درونی معلمان انجام شده است. رویکرد مورد استفاده در این پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده است. دادههای این پژوهش با استفاده از مصاحبههای گروهی متمرکز جمعآوری شده است. تعداد نمونههای این پژوهش که پس از مرحلهی اشباع دادهها به دست آمده، 25 معلم است. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوا/مضمونی و برای افزایش اعتبار آنها از تکنیکهای کنترل عضو، نقل قول، توصیف فربه و مرور همکاران استفاده شده است. از تحلیل یافتههای پژوهش به منظور فهم تغییر مطلوب از منظر معلمان، سه مقولهی «سطح کلان»، «سطح میانی» و «سطح خرد» به دست آمد. «سطح کلان» با سه زیر مقولهی «شرایط سیستمی»، «شرایط زمینهای» و «شرایط سیاسی» که به طراحی تغییرات در سطح نظام آموزشی مربوط است، «سطح میانی» با سه زیر مقولهی «هدف»، «محتوا» و «روش ارائه» که به برنامههای درسی ضمن خدمت معلمان نظر دارد و سطح خرد با یک زیرمقوله «تصمیمات مدیریتی» که به برنامهریزیهای اجرایی در سطح ناحیه و مدرسه معلمان اشاره دارد، وضعیت مطلوب برای تغییر معلمان را توصیف کرده است. به منظور تفسیر یافتهها و ارتباط بین مقولههای مختلف نیز مقولهای انتزاعیتر و محوری به نام «توجه به تغییر به منزلهی پدیدهای انسانی» ظاهر شد. نتایج این پژوهش میتواند یاریگر برنامهریزان درسی در اقدامات بعدی برای تغییر برنامههای درسی و به تبع آن، برنامههایی برای تغییر معلمان باشد.
کلمات کلیدی
تغییرمعلم؛ تغییر برنامهدرسی؛ اجرای برنامهدرسی؛ تغییر مطلوب از منظر معلمان؛ دوره ابتدایی@article{paperid:1075242,
author = {زرقانی, اعظم and امین خندقی, مقصود and شعبانی ورکی, بختیار},
title = {تغییر به منزلهی پدیدهای انسانی: تغییر مطلوب در فرآیند اجرای برنامههای درسی جدید از منظر معلمان},
journal = {پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی},
year = {2018},
volume = {3},
number = {9},
month = {March},
issn = {2476-5783},
pages = {44--81},
numpages = {37},
keywords = {تغییرمعلم؛ تغییر برنامهدرسی؛ اجرای برنامهدرسی؛ تغییر مطلوب از منظر معلمان؛ دوره ابتدایی},
}
%0 Journal Article
%T تغییر به منزلهی پدیدهای انسانی: تغییر مطلوب در فرآیند اجرای برنامههای درسی جدید از منظر معلمان
%A زرقانی, اعظم
%A امین خندقی, مقصود
%A شعبانی ورکی, بختیار
%J پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی
%@ 2476-5783
%D 2018