پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی, دوره (3), شماره (9), سال (2018-3) , صفحات (44-81)

عنوان : ( تغییر به منزله‌ی پدیده‌ای انسانی: تغییر مطلوب در فرآیند اجرای برنامه‌های درسی جدید از منظر معلمان )

نویسندگان: اعظم زرقانی , مقصود امین خندقی , بختیار شعبانی ورکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف افزایش فهم و ادراک نسبت به چگونگی فرآیند تغییر معلمان همراستا با تغییرات انجام شده در برنامه­های درسی دوره ابتدایی از طریق ورود به دنیای درونی معلمان انجام شده است. رویکرد مورد استفاده در این پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده است. داده­های این پژوهش با استفاده از مصاحبه­های گروهی متمرکز جمع­آوری شده است. تعداد نمونه­های این پژوهش که پس از مرحله­ی اشباع داده­ها به دست آمده، 25 معلم است. برای تحلیل داده­ها از تحلیل محتوا/مضمونی و برای افزایش اعتبار آن­ها از تکنیک­های کنترل عضو، نقل قول، توصیف فربه و مرور همکاران استفاده شده است. از تحلیل یافته­های پژوهش به منظور فهم تغییر مطلوب از منظر معلمان، سه مقوله­ی «سطح کلان»، «سطح میانی» و «سطح خرد» به دست آمد. «سطح کلان» با سه زیر مقوله­ی «شرایط سیستمی»، «شرایط زمینه­ای» و «شرایط سیاسی» که به طراحی تغییرات در سطح نظام آموزشی مربوط است، «سطح میانی» با سه زیر مقوله­ی «هدف»، «محتوا» و «روش ارائه» که به برنامه­های درسی ضمن خدمت معلمان نظر دارد و سطح خرد با یک زیرمقوله «تصمیمات مدیریتی» که به برنامه­ریزی­های اجرایی در سطح ناحیه و مدرسه معلمان اشاره دارد، وضعیت مطلوب برای تغییر معلمان را توصیف کرده است. به منظور تفسیر یافته­ها و ارتباط بین مقوله­های مختلف نیز مقوله­ای انتزاعی­تر و محوری به نام «توجه به تغییر به منزله­ی پدیده­ای انسانی» ظاهر شد. نتایج این پژوهش می­تواند یاری­گر برنامه­ریزان درسی در اقدامات بعدی برای تغییر برنامه­های درسی و به تبع آن، برنامه­هایی برای تغییر معلمان باشد.

کلمات کلیدی

تغییرمعلم؛ تغییر برنامه‌درسی؛ اجرای برنامه‌درسی؛ تغییر مطلوب از منظر معلمان؛ دوره ابتدایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1075242,
author = {زرقانی, اعظم and امین خندقی, مقصود and شعبانی ورکی, بختیار},
title = {تغییر به منزله‌ی پدیده‌ای انسانی: تغییر مطلوب در فرآیند اجرای برنامه‌های درسی جدید از منظر معلمان},
journal = {پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی},
year = {2018},
volume = {3},
number = {9},
month = {March},
issn = {2476-5783},
pages = {44--81},
numpages = {37},
keywords = {تغییرمعلم؛ تغییر برنامه‌درسی؛ اجرای برنامه‌درسی؛ تغییر مطلوب از منظر معلمان؛ دوره ابتدایی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تغییر به منزله‌ی پدیده‌ای انسانی: تغییر مطلوب در فرآیند اجرای برنامه‌های درسی جدید از منظر معلمان
%A زرقانی, اعظم
%A امین خندقی, مقصود
%A شعبانی ورکی, بختیار
%J پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی
%@ 2476-5783
%D 2018

[Download]