جغرافیا و توسعه ناحیه ای, دوره (17), شماره (2), سال (2019-10) , صفحات (118-129)

عنوان : ( تحلیل الگوی توزیع فضایی خدمات عمومی در کلان‌شهر مشهد با رویکرد عدالت فضایی (نمونه مطالعاتی: منطقة 10 شهرداری) )

نویسندگان: مژگان آراسته , براتعلی خاکپور , محمدرحیم رهنماء , اکبر حیدری تاشه کبود ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اهداف: هدف این پژوهش شناسایی نحوة توزیع امکانات و خدمات شهری در سطح نواحی سه‌گانه منطقه ده شهرداری مشهد و اولویت‌بندی نواحی از نظر برخورداری از عدالت فضایی در توزیع خدمات عمومی شهری است. روش: روش تحقیق حاضر توصیفی_تحلیلی است که پس از مطالعات کتابخانه‌ای_اسنادی، تعداد 20 پرسش‌نامه توسط کارشناسان متخصص جهت تعیین اولویت شاخص‌های پژوهش پر شده، و درنهایت بر اساس نتایج تحلیل‌های صورت گرفته توسط نرم‌افزارهای SPSS و GIS، در نرم‌افزار MACBETH به بررسی روابط بین متغیرها، ارزیابی و مقایسة نواحی مورد مطالعه در رابطه با شاخص‌های مورد مطالعه پرداخته شده است. یافته‌ها/ نتایج: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ناحیة یک با وزن نهایی 42/2 در رتبة اول، ناحیة دو با وزن نهایی 55/1در رتبة دوم و ناحیة سه با اختلاف زیادی از حد متوسط در رتبة سوم قرار دارد. وضعیت تمامی معیارها در نواحی از حد متوسط مطلوبیت کمتر هستند و این بیانگر کمبود شدید و ناعادلانه بودن توزیع خدمات عمومی در هر سه ناحیه است بطوریکه در ناحیه دو و سه، به ترتیب شدت بیشتری دارد. نتیجه‌گیری: نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد که توزیع خدمات در سطح نواحی منطقة ده شهرداری مشهد دارای شکاف و در تناسب با جمعیت ساکن آنها، نامناسب بوده و اصول عدالت فضایی در آنها رعایت نشده است. دسترسی نابرابر به خدمات شهری نشان از بی‌عدالتی در توزیع خدمات عمومی شهری در هر سه ناحیه دارد. بنابراین، با توجه به ساختار منسجم شهر، باید به عدالت فضایی در نحوة پراکنش خدمات در سطح نواحی این منطقه و متناسب با جمعیت آن توجه شود.

کلمات کلیدی

, عدالت‌فضایی , خدمات‌شهری, مکبث, منطقة ده شهرداری مشهد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1076253,
author = {آراسته, مژگان and خاکپور, براتعلی and رهنماء, محمدرحیم and حیدری تاشه کبود, اکبر},
title = {تحلیل الگوی توزیع فضایی خدمات عمومی در کلان‌شهر مشهد با رویکرد عدالت فضایی (نمونه مطالعاتی: منطقة 10 شهرداری)},
journal = {جغرافیا و توسعه ناحیه ای},
year = {2019},
volume = {17},
number = {2},
month = {October},
issn = {2008-1391},
pages = {118--129},
numpages = {11},
keywords = {عدالت‌فضایی ، خدمات‌شهری، مکبث، منطقة ده شهرداری مشهد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل الگوی توزیع فضایی خدمات عمومی در کلان‌شهر مشهد با رویکرد عدالت فضایی (نمونه مطالعاتی: منطقة 10 شهرداری)
%A آراسته, مژگان
%A خاکپور, براتعلی
%A رهنماء, محمدرحیم
%A حیدری تاشه کبود, اکبر
%J جغرافیا و توسعه ناحیه ای
%@ 2008-1391
%D 2019

[Download]