هشتمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران , 2019-11-26

عنوان : ( اولویّت‌بندی استراتژی‌های مدیریتی جهت توسعه فضای سبز در شرایط بحران منابع آبی (مطالعه موردی: کمربند سبز مشهد) )

نویسندگان: سید مرتضی مرجانی بجستانی , مرتضی اکبری , علی قربانپور دشتکی , مهدی چمانده ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

کمربند سبز، یکی از راهکارهای مهم برای کنترل و مهار گرد و غبار است. معمولاً برای تطبیق و سازگاری بیشتر با شرایط اقلیمی در محیط‌های شهری از توسعه کمربند سبز استفاده می‌شود. یک مانع بزرگ جهت توسعه کمربند سبز، بحران کمبود آب است. امروزه، استان خراسان رضوی و بویژه دشت مشهد، یکی از بحرانی‌ترین نقاط کشور در زمینه کمبود آب بوده و این در حالیست که بخش قابل توجهی از آب موجود صرف آبیاری فضای سبز شهری می‌شود. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل و اولویت بندی استراتژی های مربوط به مدیریت آب و ارائه سناریوهای مناسب برای رویدادهای آینده است. در این مطالعه ، با استفاده از نیروهای اصلی محرک توسعه کمربند سبز در مشهد (از جمله عوامل مدیریتی ، آب و هوایی ، اجتماعی و اقتصادی) با استفاده از روش دلفی و پانل خبره استخراج شد. بر این اساس ، معیارهای مهم براساس پرسشنامه باز و بسته و نظرات کارشناسان طراحی و توزیع شده است. استراتژی‌های مدیریت بر اساس ماتریس سناریو نوشته شده است. نتایج نشان داد که امکان ارائه آینده مطلوب برای توسعه فضای سبز براساس آینده سناریو در مشهد بسیار مبهم و دور از دسترس است. بنابراین، ارائه برنامه‌های استراتژیک در این تحقیق می‌تواند برای هر معیار و فاکتور و با توجه به شدت تاثیر آن، در اولویت قرار گیرد. علاوه بر این، استراتژی مدیریت بارندگی سالانه با ایجاد سد و مدیریت آبهای سطحی یک راه حل موثر و مقرون به صرفه خواهد بود.

کلمات کلیدی

, کمربند سبز, منابع آب, مدیریت بحران, دلفی, آینده پژوهی, سناریو
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1077229,
author = {سید مرتضی مرجانی بجستانی and اکبری, مرتضی and علی قربانپور دشتکی and مهدی چمانده},
title = {اولویّت‌بندی استراتژی‌های مدیریتی جهت توسعه فضای سبز در شرایط بحران منابع آبی (مطالعه موردی: کمربند سبز مشهد)},
booktitle = {هشتمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران},
year = {2019},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {کمربند سبز، منابع آب، مدیریت بحران، دلفی، آینده پژوهی، سناریو},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T اولویّت‌بندی استراتژی‌های مدیریتی جهت توسعه فضای سبز در شرایط بحران منابع آبی (مطالعه موردی: کمربند سبز مشهد)
%A سید مرتضی مرجانی بجستانی
%A اکبری, مرتضی
%A علی قربانپور دشتکی
%A مهدی چمانده
%J هشتمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران
%D 2019

[Download]