عنوان : ( ارزیابی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها جهت ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشگاه با رویکرد تعالی سازمانی )
نویسندگان: مهدی پوریزدیان محمدآباد , مرتضی کرمی ,چکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی ملاک و نشانگرهایی که در نظام های رتبه بندی دانشگاه ها به منظور ارزیابی ابعاد پژوهشی دانشگاه وجود دارد و ارزیابی آن براساس مدل تعالی سازمانی بوده است. با توجه به اینکه پژوهش در زمره مطالعات فراارزشیابی است و ازآنجاکه این مطالعات روش شناسی خاص خود را دارند بنابراین روش پژوهش نیز متاثر از این مطالعات است. با توجه به ماهیت قلمرو پژوهش تجارب نظام های رتبه بندی و نهادهای بین المللی که در قالب اسناد معتبر منتشرشده است به عنوان جامعه آماری پژوهش بود. اصلی ترین ابزار جهت گردآوری داده ها چک لیست تحلیل اسناد و فیش برداری از آنها بوده است. هر چند نظام های مختلفی برای ارزیابی و رتبه بندی فعالیت های دانشگاه ها وجود دارد لیکن بررسی رتبه بندی های مختلف نشان می دهد که نقاط مشترک و هم پوشانی های بسیاری بین این نظام ها وجود دارد. به رغم تفاوت های موجود در شاخص ها، خروجی رتبه بندی های مختلف برای دانشگاه های جهان تا حد بسیار زیادی نزدیک به یکدیگر هستند؛ که دارای نقاط ضعفی می باشند و درنهایت پیشنهاد می شود که ارائه مدل تعالی پژوهش که مبتنی بر چارچوب تعالی هستند برای ارزیابی نظام پژوهشی دانشگاه مناسب باشد.
کلمات کلیدی
, نظام های رتبه بندی دانشگاه, ارزیابی عملکرد پژوهشی, ارزشیابی@inproceedings{paperid:1079098,
author = {پوریزدیان محمدآباد, مهدی and کرمی, مرتضی},
title = {ارزیابی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها جهت ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشگاه با رویکرد تعالی سازمانی},
booktitle = {نخستین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه},
year = {2019},
location = {شیراز, ايران},
keywords = {نظام های رتبه بندی دانشگاه، ارزیابی عملکرد پژوهشی، ارزشیابی},
}
%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها جهت ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشگاه با رویکرد تعالی سازمانی
%A پوریزدیان محمدآباد, مهدی
%A کرمی, مرتضی
%J نخستین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه
%D 2019