عنوان : ( نقش هدف های پیشرفت در پیش بینی هیجان های پیشرفت: اعتبارسنجی نظریه پکران )
نویسندگان: مریم بردبار , فریده یوسفی ,چکیده
پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش هدف های پیشرفت در هیجان های مثبت و منفی پیشرفت دانشجویان انجام شد. 161 نفر (95 دختر و 66 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز با روش نمونه برداری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه هدف های پیشرفت (الیوت و مک گریگور، 2001) و پرسشنامه هیجان های پیشرفت (پکران، گوئتز، تیتز و پری، 2002) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری همزمان نشان دادند هدف چیرگی گرایشی، هیجان های پیشرفت لذت، امید و غرور را به صورت مثبت معنادار و هیجان های پیشرفت خستگی، اضطراب و شرم را به صورت منفی معنادار پیش بینی می کنند. هدف چیرگی-اجتنابی پیش بینی کننده مثبت هیجان شرم بود و هدف عملکرد-اجتنابی هیجان های شرم، اضطراب و خستگی را به صوری مثبت معنادار پیش بینی کرد. این نتایج نشان می دهند هدف های پیشرفت، نقش مؤثری در تجارب هیجانی دانشجویان در محیط های پیشرفت ایفا می کنند.
کلمات کلیدی
, هیجانهای پیشرفت مثبت, هیجانهای پیشرفت منفی, هدفهای پیشرفت, دانشجویان@article{paperid:1080170,
author = {بردبار, مریم and فریده یوسفی},
title = {نقش هدف های پیشرفت در پیش بینی هیجان های پیشرفت: اعتبارسنجی نظریه پکران},
journal = {روان شناسی تحولی - روان شناسان ایرانی},
year = {2015},
volume = {12},
number = {45},
month = {October},
issn = {1735-305X},
pages = {87--98},
numpages = {11},
keywords = {هیجانهای پیشرفت مثبت; هیجانهای پیشرفت منفی; هدفهای پیشرفت; دانشجویان},
}
%0 Journal Article
%T نقش هدف های پیشرفت در پیش بینی هیجان های پیشرفت: اعتبارسنجی نظریه پکران
%A بردبار, مریم
%A فریده یوسفی
%J روان شناسی تحولی - روان شناسان ایرانی
%@ 1735-305X
%D 2015