عنوان : ( الگوی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در بین جوانان شهر مشهد )
نویسندگان: علی اصغر اسماعیلی , حسین میرزائی ,چکیده
ﻫﺪﻓﻲ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ دﻧﺒﺎل ﺷﺪه اﺳﺖ اﻟﮕﻮی اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺠﺎزی در ﺑﻴﻦ ﺟﻮاﻧﺎن ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ اﺳﺖ.ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ در دو ﺑﺨﺶ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮش ﻓﻨﺎوری و ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻴﺎن ﺷﺪه اﻧﺪ.ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮش ﻓﻨﺎوری ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﺗﺌﻮری اﺷﺎﻋﻪ ﻧﻮآوری،ﻋﻤﻞ ﻣﺴﺘﺪل، رﻓﺘﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﺷﺪه، ﺗﺠﺰﻳﻪ رﻓﺘﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﺷﺪه، ﻣﺪل ﭘﺬرش ﻓﻨﺎوری(TAM1)، ﻣﺪل ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﭘﺬﻳﺮش ﻓﻨﺎوری(TAM2)، ﻣﺪل ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﭘﺬﻳﺮش ﻓﻨﺎوری؛ و ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ ﻧﻴﺰ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻧﻈﺮﻳﻪ اﺳﺘﻔﺎده و ﺧﺸﻨﻮدی،ﻧﻈﺮﻳﻪ واﺑﺴﺘﮕﻲ و ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﻲ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺑﺎ روش ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﺑﻮد و ﺟﻬﺖ ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﻮاﻧﺎن ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺎ ﻓﺮﻣﻮل ﻛﻮﻛﺮان 384ﻧﻔﺮ ﺗﻌﻴﻦ و ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در دو ﺑﺨﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ؛ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﮕﺮام و اﻳﻨﺴﺘﺎ ﮔﺮام از ﭘﺮﻃﺮﻓﺪار ﺗﺮﻳﻦ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎ ی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺠﺎزی در ﺑﻴﻦ ﺟﻮاﻧﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﺑﻴﺶ از ﻧﻴﻤﻲ از ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﺎن ﻫﺮ روز و ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻴﻦ ﺳﺎﻋﺖ18 ﺗﺎ 24 ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻲ ﭘﺮدازﻧﺪlike. و dislikeﻛﺮدن ﭘﺴﺖ ﻫﺎ و ﻧﻈﺮات دﻳﮕﺮان،ﺟﺴﺘﺠﻮ در ﻣﻄﺎﻟﺐ و اﺷﺘﺮاک ﮔﺬاری ﻣﺤﺘﻮا ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺎرﺑﺮان اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.ﻳﻜﻲ از دﻻﻳﻞ اﺻﻠﻲ ﻛﺎرﺑﺮان ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ،ﺑﺮﻗﺮاری راﺑﻄﻪ ﺑﺎ دوﺳﺘﺎن ﻛﻨﻮﻧﻲ اﺳﺖ و اﻛﺜﺮﻳﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﺎن ﺗﻤﺎﻳﻞ دارﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ دوﺳﺘﺎﻧﻲ ﻛﻪ در دﻧﻴﺎی واﻗﻌﻲ در ارﺗﺒﺎط اﻧﺪ در دﻧﻴﺎی ﻣﺠﺎزی ﻧﻴﺰ راﺑﻄﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از آزﻣﻮن ﻫﺎی آﻣﺎری در ﺑﺨﺶ اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﺰ ﻧﺸﺎن 1 ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ،ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻗﻮﭼﺎن،داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ ﻗﻮﭼﺎن-اﻳﺮان 2 دﻛﺘﺮی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ،ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮدوﺳﻲ ﻣﺸﻬﺪ )ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه ﻣﺴﺌﻮل( ٠ داد ﻛﻪ اﻟﮕﻮﻫﺎی اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و ﻏﻴﺮداﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ،ﺑﻴﻦ زﻧﺎن و ﻣﺮدان و ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ.
کلمات کلیدی
, اﺳﺘﻔﺎده, ﺷﺒﻜﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺠﺎزی, ﺟﻮاﻧﺎن, ﻣﺸﻬﺪ@inproceedings{paperid:1080267,
author = {علی اصغر اسماعیلی and میرزائی, حسین},
title = {الگوی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در بین جوانان شهر مشهد},
booktitle = {سومین همایش بین المللی مدیریت رسانه},
year = {2016},
location = {اسلامشهر, ايران},
keywords = {اﺳﺘﻔﺎده،ﺷﺒﻜﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺠﺎزی،ﺟﻮاﻧﺎن،ﻣﺸﻬﺪ},
}
%0 Conference Proceedings
%T الگوی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در بین جوانان شهر مشهد
%A علی اصغر اسماعیلی
%A میرزائی, حسین
%J سومین همایش بین المللی مدیریت رسانه
%D 2016