عنوان : ( نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی )
نویسندگان: مریم بردبار , فریده یوسفی ,چکیده
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای فرایندهای نظام خود و هیجانهای تحصیلی در رابطه میان محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی بود. نمونه پژوهش شامل 604 نفر )222 زن و 082 مرد( از دانشجویان دانشگاه شیراز و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی )ریو، 2102 ،)مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی )گانیه، 2112 ،)پرسشنامه محیط حامی خودپیروی )آسور و دیگران، 2112؛ آسور 2102 ،)مقیاس هیجان امید )پکران و دیگران، 2112،) پرسشنامه کنجکاوی )لیتمن و دیگران، 2101 )و پرسشنامه همدلی )وسن و دیگران، 2104 )بود. یافتهها نشان داد محیط حامی خودپیروی اثر مستقیم بر فرایندهای نظام خود و درگیری تحصیلی و اثر غیرمستقیم، به واسطه فرایندهای نظام خود و هیجانهای تحصیلی، بر درگیری تحصیلی دارد. این متغیر، به واسطه فرایندهای نظام خود، اثر غیرمستقیم بر هیجانهای تحصیلی داشت. فرایندهای نظام خود، اثر مستقیم بر هیجانهای تحصیلی و درگیری تحصیلی و همچنین به واسطه هیجانهای تحصیلی، اثر غیرمستقیم بر درگیری داشت. هیجانهای تحصیلی نیز دارای اثری مثبت و معنادار بر درگیری تحصیلی بود. بر این اساس، فرایندهای نظام خود و هیجانهای تحصیلی نقش واسطهای بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی ایفا میکند.
کلمات کلیدی
, درگیری تحصیلی, محیط حامی خودپیروی, فرایندهای نظام خود, هیجان تحصیلی, نیازهای بنیادین روان شناختی@article{paperid:1080393,
author = {بردبار, مریم and فریده یوسفی},
title = {نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی},
journal = {روان شناسی تحولی - روان شناسان ایرانی},
year = {2016},
volume = {13},
number = {49},
month = {December},
issn = {1735-305X},
pages = {13--28},
numpages = {15},
keywords = {درگیری تحصیلی، محیط حامی خودپیروی، فرایندهای نظام خود، هیجان تحصیلی، نیازهای بنیادین روان شناختی},
}
%0 Journal Article
%T نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود و هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی
%A بردبار, مریم
%A فریده یوسفی
%J روان شناسی تحولی - روان شناسان ایرانی
%@ 1735-305X
%D 2016