عنوان : ( کشف الگویِ زمینه مند رفتارهایِ نقشِ فرا آموزشی اساتید دانشگاه اسلامی بر پایه تجارب حرفه ای ایشان: از منظر نظریه نقش )
نویسندگان: سیدمجتبی هاشمیان , فریبرز رحیم نیا , محمدمهدی فراحی ,چکیده
نظر به ضرورت تدوین چهارچوب ادراکی مشخصی از بایسته های رفتاری نقش اساتید دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران، مطالعه حاضر بنا دارد در جهت توسعه الگویی زمینه مند از بایسته های نقش فرا آموزشی اساتید دانشگاه اسلامی کوشش نماید. در این پژوهش، ساز و کار مربوط به روش تحقیق پدیدار شناسی از این جهت که به فهم تجربه زیسته مشارکت کنندگان کمک می کند به کار گرفته شد. جامعه مورد مطالعه آن دسته از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که دارای حداقل مرتبه علمی دانشیاری و ده سال سابقه کاری بودند. روش نمونه گیری هدفمند با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته پی گرفته شد تا نهایتا پس از اشباع داده ها و تکرار یافته ها، کفایت نمونه با تعداد 13 نمونه مسجل شد. نتایج تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی نشان داد که الگوی رفتارهای نقش فرا آموزشی شامل 3 بعد و 10 مولفه می باشد و ابعاد احصاء شده شامل نقش مرجعیت اخلاقی، نقش مشاوره مددکارانه و نقش توانمند سازی هستند. شایان ذکر است تایید خوشه بندی الگو براساس تحلیل آماری به روش آزمون دو جمله ای صورت پذیرفت.
کلمات کلیدی
رفتارهای نقش فرا آموزشی؛ نظریه نقش؛ نقش مرجعیت اخلاقی؛ نقش مشاوره مددکارانه؛ نقش توانمندسازی@article{paperid:1080619,
author = {هاشمیان, سیدمجتبی and رحیم نیا , فریبرز and فراحی, محمدمهدی},
title = {کشف الگویِ زمینه مند رفتارهایِ نقشِ فرا آموزشی اساتید دانشگاه اسلامی بر پایه تجارب حرفه ای ایشان: از منظر نظریه نقش},
journal = {تربیت اسلامی},
year = {2020},
volume = {15},
number = {34},
month = {December},
issn = {1735-4536},
pages = {75--95},
numpages = {20},
keywords = {رفتارهای نقش فرا آموزشی؛ نظریه نقش؛ نقش مرجعیت اخلاقی؛ نقش مشاوره مددکارانه؛ نقش توانمندسازی},
}
%0 Journal Article
%T کشف الگویِ زمینه مند رفتارهایِ نقشِ فرا آموزشی اساتید دانشگاه اسلامی بر پایه تجارب حرفه ای ایشان: از منظر نظریه نقش
%A هاشمیان, سیدمجتبی
%A رحیم نیا , فریبرز
%A فراحی, محمدمهدی
%J تربیت اسلامی
%@ 1735-4536
%D 2020