هشتمبن همایش سامانه های سطوح آبگیر باران , 2019-11-26

عنوان : ( تعیین منشاء منابع رطوبتی ایران با استفاده از مدل های عددی (FLEXPART و HYSPLIT) و فنآوری های ایزوتوپی (۱۸O و ۲H) )

نویسندگان: حسین محمدزاده , مجتبی حیدری زاد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ایران کشوری خشک و نیمه خشک در خاورمیانه است که تحت تنش آبی بسیار شدیدی قرار دارد. از اینرو مطالعه منابع رطوبتی موثر بر بارندگی در ایران دارای اهمیت بسیار زیاد است. مطالعه منابع رطوبتی با استفاده از مدل های عددی HYSPLIT و FLEXPART نشان میدهد که در طول دوره سرد و مرطوب (آبان تا اردیبهشت)، عمده بارش هایی که در ایران اتفاق می افتد از منابع اصلی رطوبت دریای عرب، خلیج فارس و دریای مدیترانه منشاء می گیرند. در حالیکه، در طی فصل گرم و خشک (خرداد تا اواخر مهر)، دریای سرخ، دریای خزر و خلیج فارس منابع اصلی رطوبتی می باشند. میزان مشارکت و نقش این توده های هوایی در شمال و جنوب ایران نیز متفاوت است. بررسی ترکیب ایزوتوپی بارندگی در داخل ایران تایید کننده نتایج مدل های عددی است. بارندگی های شمال ایران که بر اساس مدل های عددی عمدتا از دریاهای عرض بالا (با دمای سطح آب پایین تر و رطوبت نسبی بالاتر) تغذیه می شوند، دارای دوتریم اضافیd-excess پایین تری نسبت به بارندگی های جنوب ایران هستند، که از منابع آبی عرض پایین (با دمای سطح آب بالاتر و رطوبت نسبی پایین تر) منشا می گیرند.

کلمات کلیدی

, فلکسپارت, هایسپلیت, ایران, ایزوتوپ پایدار, منابع رطوبتی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1082060,
author = {محمدزاده, حسین and حیدری زاد, مجتبی},
title = {تعیین منشاء منابع رطوبتی ایران با استفاده از مدل های عددی (FLEXPART و HYSPLIT) و فنآوری های ایزوتوپی (۱۸O و ۲H)},
booktitle = {هشتمبن همایش سامانه های سطوح آبگیر باران},
year = {2019},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {فلکسپارت، هایسپلیت، ایران، ایزوتوپ پایدار، منابع رطوبتی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T تعیین منشاء منابع رطوبتی ایران با استفاده از مدل های عددی (FLEXPART و HYSPLIT) و فنآوری های ایزوتوپی (۱۸O و ۲H)
%A محمدزاده, حسین
%A حیدری زاد, مجتبی
%J هشتمبن همایش سامانه های سطوح آبگیر باران
%D 2019

[Download]