عنوان : ( معرفی مفهوم زباهنگ آموزشی: موردی از برچسبزنی )
نویسندگان: رضا پیش قدم , شیما ابراهیمی ,چکیده
تعامل افرادی مانند مدیران، معلمان، والدین و دانشآموزان با یکدیگر نقش مهمی در ارتقای اهداف عالی آموزش ایفا میکند. فرهنگ تعلیم و تربیت در محیط آموزشی وابسته به چگونگی استفادۀ از زبان مورد استفاده توسط متولیان آموزشی در تعامل با دانش آموزان میباشد که در شکلدهی و تغییر باورهای آنان حائز اهمیت است. بنابراین، با بررسی و شناسایی زباهنگ (زبان + فرهنگ)های آموزشی میتوان به فرهنگ غالب در این محیطها پی برد. این پژوهش از نوع توصیفی و کیفی است و بر آن است تا با فرهنگکاوی زبان متولیان آموزشی در محیط آموزشی و کلاسهای درسی از نظام فکری و فرهنگی آنان در برخورد با دانش آموزان آگاه شود و تفکرات و دیدگاه آنان را در قالب بازخوردهایی که میدهند، ارزیابی کند. بنابراین، نگارندگان بهمنظور ارزیابی زباهنگهای آموزشی، 400 گفتمان طبیعی 23 مدیر، 52 معلم، 100 دانش آموز و 100 نفر از والدین این دانش آموزان را از طریق بررسی زباهنگ برچسبزنی و در پرتو الگوی SPEAKING هایمز (1967) مدنظر قرار دادهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد این زباهنگها با اهدافی مانند تعریف و تمجید، سرزنش و تحقیر، نصیحت، ایجاد انگیزۀ مثبت، تأمین خواسته ، حفظ قدرت و سلطه، تهدید و ایجاد ترس در دانشآموز استفاده میشوند و نشاندهندۀ فرهنگ غیرمستقیمگویی، جمعگرایی، شرممحوری، کلنگری و اغراقافزودۀ ایرانیان میباشند. با آگاهکردن متولیان آموزشی نسبت به تأثیرات این زباهنگها میتوان در جهت مهندسی گفتمان آنان در ارائۀ بازخورد مناسب به دانش آموزان گام برداشته و شاهد ارتقای کیفیت یادگیری بود.
کلمات کلیدی
, فرهنگ, آموزش, زباهنگ, زباهنگ آموزشی, الگوی SPEAKING هایمز, برچسبزنی.@article{paperid:1082363,
author = {پیش قدم, رضا and ابراهیمی, شیما},
title = {معرفی مفهوم زباهنگ آموزشی: موردی از برچسبزنی},
journal = {تعلیم و تربیت},
year = {2022},
volume = {37},
number = {3},
month = {April},
issn = {1017-4133},
pages = {29--52},
numpages = {23},
keywords = {فرهنگ، آموزش، زباهنگ، زباهنگ آموزشی، الگوی SPEAKING هایمز، برچسبزنی.},
}
%0 Journal Article
%T معرفی مفهوم زباهنگ آموزشی: موردی از برچسبزنی
%A پیش قدم, رضا
%A ابراهیمی, شیما
%J تعلیم و تربیت
%@ 1017-4133
%D 2022