اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال , 2020-12-02

عنوان : ( شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی تدریس معلمان مبتنی بر دیدگاه‌های آینده‌نگرانه جهانی )

نویسندگان: مهرنازسادات رضوانیان , حسین جعفری ثانی , مرتضی کرمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: معلمان در میزان تحقق اهداف آموزشی نقش تعیین‌کننده و مهمی ‌دارند چراکه آنان به‌طور مستقیم در فعالیت‌های تدریس و یادگیری با دانش‌آموزان درگیر هستند. به‌علاوه معلمان منابع انسانی هستند که به‌مثابه برنامه ریزان آموزشی، بازیگران و عوامل مؤثر بر موفقیت یک سیستم آموزشی خدمت‌رسانی می‌کنند. همچنین امروزه با توجه به چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش به‌طور مداوم با آن مواجه می‌شود، چگونگی عملکرد معلمان باید به‌گونه‌ای ارتقاء یابد که قادر به رقابت در عصر جهانی باشد (آریف ،2019). ضرورت مطالعه و چالش ذهنی این پژوهش از این واقعیت آغاز می‌شود که تحقق آینده‌ای مطلوب در نظام تعلیم و تربیت، در ابتدا مستلزم شناسایی شایستگی‌های تدریس موردنیاز معلمان در آینده، متناسب با نیازهای دانش آموزان آینده، است. بر این اساس، کشورهای توسعه‌یافته در جهان در پی بهبود مدارس خود و پاسخ‌گویی بهتر به انتظارات اجتماعی و اقتصادی بالاتر هستند. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، بهبود کارایی در مدارس و برقراری برابری در آموزش یادگیرندگان تا حد زیادی به اطمینان خاطر از این موضوع برمی‌گردد که معلمان در مدارس از شایستگی‌های متناسب با مقتضیات زمان برخوردار باشند تا بتوانند تدریسی باکیفیت ارائه دهند و در پی آن دانش آموزان از تدریسی باکیفیت بهره ببرند. واقعیت این است که در بسیاری از کشورها مسائل معلمان در اولویت سیاست‌گذاری دولت‌ها است که این موضوع نیازمند شناسایی و پیش‌بینی دقیق نیازها و توانمندی‌های لازم برای معلمان در آینده است. توجه به نگاه آینده‌نگرانه در راستای شایستگی‌های تدریس معلمان در نظام تعلیم و تربیت، موجب ماندگاری و تحول این نظام می‌شود (مالدر ، 2017). آموزش‌وپرورش ایران برای بهبود ساختار آموزشی خود با چالش‌های متعددی در زمینه شایستگی‌های تدریس معلمان مواجه است، بنابراین توجه به نگاه آینده‌نگرانه می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آموزش‌وپرورش و به‌ویژه در زمینه شایستگی‌های تدریس معلمان نقش پیشگیرانه داشته باشد. متأسفانه امروزه در نظام تعلیم و تربیت، بسیاری از مدیران و معلمانی که به‌عنوان مجریان اصلی برنامه‌های درسی می‌باشند، در مواجهه با شایستگی‌های تدریس، با رویکردهای آینده‌نگرانه بیگانه هستند درحالی‌که آینده‌نگری در دوره حاضر به یک نیاز اساسی و استراتژیک تبدیل شده است. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: شاخص‌ها و مؤلفه‌های اصلی شایستگی‌های تدریس معلمان با رویکرد آینده‌نگرانه در سند تحول بنیادین و پژوهش‌های سایر کشورها کدامند؟

کلمات کلیدی

, مؤلفه‌ها و شاخص‌های , شایستگی تدریس معلمان, دیدگاه‌های آینده‌نگرانه جهانی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1082846,
author = {رضوانیان, مهرنازسادات and جعفری ثانی, حسین and کرمی, مرتضی},
title = {شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی تدریس معلمان مبتنی بر دیدگاه‌های آینده‌نگرانه جهانی},
booktitle = {اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال},
year = {2020},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {مؤلفه‌ها و شاخص‌های - شایستگی تدریس معلمان- دیدگاه‌های آینده‌نگرانه جهانی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی تدریس معلمان مبتنی بر دیدگاه‌های آینده‌نگرانه جهانی
%A رضوانیان, مهرنازسادات
%A جعفری ثانی, حسین
%A کرمی, مرتضی
%J اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال
%D 2020

[Download]