عنوان : ( نقش ایستگاه مطالعه در ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان مشهد )
نویسندگان: محسن نوکاریزی , فهیمه رجبی , معصومه تجعفری ,چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد. روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد استفاده کرده و کتابداران مسؤول طرح ایستگاه مطالعه بود. برای نمونهگیری در جامعه کاربران، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. در جامعه دوم، از روش سرشماری استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. یافتهها:ایستگاههای مطالعه در ارتقای مطالعه افراد نسبتاً موفق بوده و نقش آنها در ارتقای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود و میانگین میزان مطالعه افراد افزایش یافته بود. میزان رضایت افراد از کتابهای ایستگاه مطالعه، و از محل قرارگیری ایستگاههای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود. همچنین یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان استفاده از ایستگاه مطالعه و متغیرهای سطح تحصیلات، گروه سنی و جنسیت وجود نداشت. نتیجهگیری: بر طبق یافتههای پژوهش در صورتی که بودجه کافی برای تجهیز ایستگاه مطالعه فراهم شود؛ با تبلیغات و آگاهیرسانی، فرهنگ استفاده از آن ایجاد و به معرفی آن پرداخته شود؛ با انتخاب محتوای کتابهای همراستا با نیاز جامعه رضایت بیشتری فراهم شود، و همچنین تعداد ایستگاههای مطالعه افزایش یابد، طرح ایستگاه مطالعه به اهداف خود خواهد رسید و بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت
کلمات کلیدی
, ایستگاه مطالعه, ترویج مطالعه, فرهنگ کتابخوانی, شهر مشهد@article{paperid:1083299,
author = {نوکاریزی, محسن and رجبی, فهیمه and تجعفری, معصومه},
title = {نقش ایستگاه مطالعه در ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان مشهد},
journal = {مطالعات کتابداری و علم اطلاعات},
year = {2019},
month = {January},
issn = {2008-5222},
keywords = {ایستگاه مطالعه، ترویج مطالعه، فرهنگ کتابخوانی، شهر مشهد},
}
%0 Journal Article
%T نقش ایستگاه مطالعه در ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان مشهد
%A نوکاریزی, محسن
%A رجبی, فهیمه
%A تجعفری, معصومه
%J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
%@ 2008-5222
%D 2019