عنوان : ( معرفی الگوی روایتمحور هَیَجامَدی در بازنگری کتابهای تاریخ زبان فارسی )
نویسندگان: شیما ابراهیمی , زهرا جهانی ,چکیده
یکی از نکتههای مهمی که باید در تهیه و تدوین کتابهای درسی به آن توجه شود، درنظر گرفتن ویژگیها و نیازهای دانشجویان است که از جملۀ این ویژگیها توجه به تمایلات عاطفی آنان میباشد. به منظور بهرهبردن از این ویژگی میتوان از ابزار روایت استفاده کرد، زیرا روایت موجب افزایش انگیزۀ دانشجویان در یادگیری میشود. از سوی دیگر هیجانات از جمله نیازهای اجتناب ناپذیر در فرآیند آموزش و یادگیری است. ازاینرو، برای پوشش این نیاز و افزایش هیجانات مثبت دانشجویان میتوان از الگوی هَیَجامَد در کنار روایت در طراحی کتابهای درسی استفاده کرد. هَیَجامَد تلفیقی از دو واژۀ (هیجان و بسامد) است که به هیجانات متأثر از استفادۀ حواس مختلف در یادگیری توجه میکند و متشکل از سه مرحلۀ هیچآگاهی(تهی) برونآگاهی (شنیداری، دیداری و لمسی-حرکتی) و درونآگاهی (درونی و جامع) است. در پژوهش حاضر به منظور بازنگری محتوای آموزشی کتابهای تاریخ زبان فارسی و بهبود وضعیت موجود، الگوی روایتمحور هَیَجامَدی به عنوان الگوی پیشنهادی برای تهیه و تدوین کتابهای تاریخ زبان فارسی معرفی شده است. بر اساس این الگو محتوای درس در قالب داستان گنجانده میشود و در طول داستان به منظور بهرهگیری از حواس مختلف شنیداری، دیداری، لمسی-حرکتی و تولید هیجانات ناشی از بهره گیری از این حواس از لوح فشرده و نرمافزارهای صوتی، تصاویری مرتبط با موضوع، فعالیتهای عملی استفاده میشوده نظر میرسد با استفاده از الگوی روایتمحور هَیَجامَدی در بازنگری کتابهای تاریخ زبان فارسی بتوان به دانشجویان در یادگیری و یادسپاری مطالب تاریخ زبان فارسی کمک کرد.
کلمات کلیدی
معرفی الگوی روایتمحور هَیَجامَدی در بازنگری کتابهای تاریخ زبان فارسی@article{paperid:1083524,
author = {ابراهیمی, شیما and جهانی, زهرا},
title = {معرفی الگوی روایتمحور هَیَجامَدی در بازنگری کتابهای تاریخ زبان فارسی},
journal = {زبان پژوهی},
year = {2021},
month = {January},
issn = {2008-8833},
keywords = {معرفی الگوی روایتمحور هَیَجامَدی در بازنگری کتابهای تاریخ زبان فارسی},
}
%0 Journal Article
%T معرفی الگوی روایتمحور هَیَجامَدی در بازنگری کتابهای تاریخ زبان فارسی
%A ابراهیمی, شیما
%A جهانی, زهرا
%J زبان پژوهی
%@ 2008-8833
%D 2021