عنوان : ( بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان و مدرسان از محتوای کتابهای تاریخ زبان فارسی براساس الگوی هَیَجامَد )
نویسندگان: زهرا جهانی , شیما ابراهیمی , سمیرا بامشکی ,چکیده
هَیَجامَد تلفیقی از دو واژۀ (هیجان و بسامد) است که به هیجانات متأثر از استفادۀ حواس مختلف در یادگیری توجه میکند که با توجه به اهمیت هیجانات در تدوین کتابهای درسی میتواند مدنظر قرار بگیرد. در پژوهش حاضر به منظور کیفیت بخشی و بازنگری محتوای آموزشی کتابهای تاریخ زبان فارسی، به بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان و مدرسان در بهرهگیری از سطوح مختلف الگوی هَیَجامَد در این کتابها پرداخته شده است.. بدینمنظور، از 150 دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در 14 دانشگاه مختلف خواسته شد تا پرسشنامۀ محققساخته رضایت از محتوا که بر اساس سطوح الگوی هَیَجامَد طراحی شده است را پاسخ دهند. همچنین با 8 تن از مدرسان این کتابها با هدف بررسی میزان رضایت آنها از این کتابها مصاحبهای نیمهساختاریافته انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بیشترین میزان رضایت دانشجویان از سطح دیداری با میانگین(57/14) و کمترین آن از سطح درونی با میانگین (00/8) است. مدرسان نیز معتقدند با وجود اهمیت هیجانات در یادگیری زیاد به این مؤلفه در این کتابها توجه نشده است. بنابراین، میتوان با توجه به هیجانات و بازنگری کتابهای درسی تاریخ زبان فارسی براساس الگوی هَیَجامد و متغیرهای آن، رضایت دانشجویان و مدرسان را نسبت به محتوای این کتابها افزایش داد.
کلمات کلیدی
, تاریخ زبان فارسی, هیجانات, حواس, الگوی هَیَجامَد@article{paperid:1084452,
author = {جهانی, زهرا and ابراهیمی, شیما and بامشکی, سمیرا},
title = {بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان و مدرسان از محتوای کتابهای تاریخ زبان فارسی براساس الگوی هَیَجامَد},
journal = {پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی},
year = {2021},
volume = {22},
number = {7},
month = {April},
issn = {2383-1650},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {تاریخ زبان فارسی، هیجانات، حواس، الگوی هَیَجامَد},
}
%0 Journal Article
%T بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان و مدرسان از محتوای کتابهای تاریخ زبان فارسی براساس الگوی هَیَجامَد
%A جهانی, زهرا
%A ابراهیمی, شیما
%A بامشکی, سمیرا
%J پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
%@ 2383-1650
%D 2021