اولین کنفرانس علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم انسانی , 2021-05-11

عنوان : ( بررسی جایگاه مولفه های هویت ایرانی- اسلامی در کتاب های زبان فارسی به فارسی آموزان مرکز بینالمللی جامعه المصطفی قم )

نویسندگان: علیرضا مهدی نژاد , عطیه کامیابی گل , شیما ابراهیمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هویت ملی، مجموعه‌ای از علایق و گرایش‌های مثبت است که موجب شکلگیری انسجام و همبستگی و الگوهای هویتبخش در جامعه می‌شود. بهتبع آن، زبان، یکی از ابزارهای انتقال هویت یک جامعه است که نقش مهمی در در انتقال و شکلگیری هویت آن جامعه دارد. میتوان گفت، ضرورت توجه به انتقال و گسترش هویت ایرانی- اسلامی، از طریق آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، آشکار می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی مولفه‌های هویت ایرانی- اسلامی در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به فارسی آموزان مرکز بین المللی جامعۀالمصطفای قم و همچنین، چگونگی ارتباط و اثربخشی مولفه‌ها در هویت فردی فارسی‌آموزان است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و با استفاده از تحلیل کمی و کیفی انجام شده و مبتنی بر تحلیل محتواست. حجم نمونه پژوهش، کتاب‌های آموزش فارسی به فارسی آموزان مرکز بین المللی جامع هالمصطفی قم و جامعه آماری آن شامل 9 نفر از مدرسان این مراکز، و 3 نفر از مولفان این کتاب ها است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مولفان این کتاب‌ها، ابعاد مختلف مولفه‌های ایرانی- اسلامی را 444 مرتبه در محتوای این کتاب ها گنجانده‌اند. مولفان کتاب‌ها، اغلب به شاخصه‌های هویت اسلامی ازجمله: اسلام، تشیع، مهدویت، پوشش اسلامی، معماری اسلامی، اسامی اسلامی، و غیره، پرداخته‌اند. در مقابل، زیر شاخصه‌های مولفه ی اصلی زبان فارسی به ندرت مورد توجه قرارگرفته است. افزون بر این، نقاط ضعف و قوت این کتاب‌ها، از جنبه‌ی میزان پرداختن به مولفه‌های ایرانی- اسلامی، ذکر شده است

کلمات کلیدی

, هویت ایرانی- اسلامی, آموزش زبان فارسی, فارسی‌آموزان غیر ایرانی, قم, جامعه المصطفی