عنوان : ( بررسی تاثیر سازههای تقاطعی بر پهنه سیلاب (مطالعه موردی: مسیل زرکش مشهد) )
نویسندگان: سیدعلیرضا اسماعیلی , ابوالفضل مساعدی ,چکیده
احداث نامناسب سازههای تقاطعی از جمله پلها یکی از علل تشدید خسارات ناشی از وقوع سیلاب میباشد. در این پژوهش اثر سازههای تقاطعی احداث شده در مسیل زرکش بر تغییر عمق، سرعت و پهنههای سیلگیر این مسیل با دوره بازگشت 25 الی 200 سال در دو حالت وجود پلها و حذف فرضی آنها با تلفیق نرمافزارهای HEC-RAS و ArcGIS مورد بررسی قرار گرفته است. به دلیل عدم وجود ایستگاه هیدرومتری در مسیل زرکش، هیدروگراف سیل در دورههای بازگشت مختلف بر اساس روش SCS تعیین شد. ضمن آنکه حساسیت مدل نسبت به ضریب زبری مانینگ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در صورت وقوع سیل با دوره بازگشت 50 سال و یا بیشتر، پلهای موجود سبب افزایش پهنه سیل شده به نحوی در بالادست پل شماره 1، ارتفاع آب به میزان 27 درصد افزایش مییابد. ضمن آنکه پهنه سیلاب نسبت به شرایط عدم وجود سازه به میزان 45 درصد افزایش مییابد.
کلمات کلیدی
, پل, سیلاب, SCS , HEC-RAS, تحلیل حساسیت@inproceedings{paperid:1085529,
author = {اسماعیلی, سیدعلیرضا and مساعدی, ابوالفضل},
title = {بررسی تاثیر سازههای تقاطعی بر پهنه سیلاب (مطالعه موردی: مسیل زرکش مشهد)},
booktitle = {نوزدهین کنفرانس هیدرولیک ایران},
year = {2021},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {پل، سیلاب،SCS ، HEC-RAS، تحلیل حساسیت},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی تاثیر سازههای تقاطعی بر پهنه سیلاب (مطالعه موردی: مسیل زرکش مشهد)
%A اسماعیلی, سیدعلیرضا
%A مساعدی, ابوالفضل
%J نوزدهین کنفرانس هیدرولیک ایران
%D 2021