عنوان : ( سیر تحول روش شناسی (گذشته، حال، آینده) در ایران )
نویسندگان: بختیار شعبانی ورکی ,چکیده
گستره مباحث مربوط به سیر تحول روششناسی[1] پژوهش، پیوندی مستقیم با موضع ما درباره ماهیت مطالعات برنامه درسی به مثابه یک رشته دانشگاهی دارد. بنابراین حدود و ثغور تحول روششناسی پژوهش در این حوزه مطالعاتی را میتوان محدود و یا بسیار گسترده به تصویر کشید. در این راستا ترجیح میدهم میان علوم انسانی و علوم اجتماعی تمایز بگذارم و علوم اجتماعی را به مثابه دانش مرتبه نخست در نظر بگیرم که به نحوی نظامدار دادههای خود را با حضور در میدان گردآوری میکند و با ابتنا به پژوهشهای میدانی و با تکیه بر شواهد عینی شکل میگیرد و علوم انسانی را به مثابه معرفتی نظری که مبتنی بر راهبردهای نظرورزی است تعریف کنم. بنابراین برای تعیین محدوده بررسی در این مدخل، مطالعات برنامه درسی را به مثابه رشتهای ذیل علوم اجتماعی در نظر گرفتهام. بر این اساس، تاریخچه روششناسی پژوهش در مطالعات برنامه درسی در پیوند با نقطه آغاز روشهای علمی بهطورکلی بررسی شده است و با نظر به روندها و تغییرات اساسی در روششناسیها و روشها در علوم اجتماعی به ویژه از آستانه قرن بیستم، روششناسی مطالعات در برنامه درسی صورتبندی و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.
کلمات کلیدی
, روش شناسی, روش, پاراکمیت گرایی, ایران@article{paperid:1086565,
author = {شعبانی ورکی, بختیار},
title = {سیر تحول روش شناسی (گذشته، حال، آینده) در ایران},
journal = {دانشنامه ایرانی برنامه درسی},
year = {2021},
volume = {2},
number = {9},
month = {August},
issn = {0000-0011},
pages = {1--10},
numpages = {9},
keywords = {روش شناسی، روش، پاراکمیت گرایی، ایران},
}
%0 Journal Article
%T سیر تحول روش شناسی (گذشته، حال، آینده) در ایران
%A شعبانی ورکی, بختیار
%J دانشنامه ایرانی برنامه درسی
%@ 0000-0011
%D 2021