دانشنامه ایرانی برنامه درسی, دوره (2), شماره (9), سال (2021-8) , صفحات (1-10)

عنوان : ( سیر تحول روش شناسی (گذشته، حال، آینده) در ایران )

نویسندگان: بختیار شعبانی ورکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

گستره مباحث مربوط به سیر تحول روش‌‌شناسی[1] پژوهش، پیوندی مستقیم با موضع ما درباره ماهیت مطالعات برنامه درسی به مثابه یک رشته دانشگاهی دارد. بنابراین حدود و ثغور تحول روش‌شناسی پژوهش در این حوزه مطالعاتی را می­توان محدود و یا بسیار گسترده به تصویر کشید. در این راستا ترجیح می­دهم میان علوم انسانی و علوم اجتماعی تمایز بگذارم و علوم اجتماعی را به مثابه دانش مرتبه نخست در نظر بگیرم که به نحوی نظام­دار داده­های خود را با حضور در میدان گردآوری می­کند و با ابتنا به پژوهش­های میدانی و با تکیه بر شواهد عینی شکل می­گیرد و علوم انسانی را به مثابه معرفتی نظری که مبتنی بر راهبردهای نظرورزی است تعریف کنم. بنابراین برای تعیین محدوده بررسی در این مدخل، مطالعات برنامه درسی را به مثابه رشته­ای ذیل علوم اجتماعی در نظر گرفته­ام. بر این اساس، تاریخچه روش‌شناسی پژوهش در مطالعات برنامه درسی در پیوند با نقطه آغاز روش­های علمی به‌طورکلی بررسی شده است و با نظر به روندها و تغییرات اساسی در روش‌شناسی­ها و روش­ها در علوم اجتماعی به ویژه از آستانه قرن بیستم، روش‌شناسی مطالعات در برنامه درسی صورت­بندی و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی

, روش شناسی, روش, پاراکمیت گرایی, ایران
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1086565,
author = {شعبانی ورکی, بختیار},
title = {سیر تحول روش شناسی (گذشته، حال، آینده) در ایران},
journal = {دانشنامه ایرانی برنامه درسی},
year = {2021},
volume = {2},
number = {9},
month = {August},
issn = {0000-0011},
pages = {1--10},
numpages = {9},
keywords = {روش شناسی، روش، پاراکمیت گرایی، ایران},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T سیر تحول روش شناسی (گذشته، حال، آینده) در ایران
%A شعبانی ورکی, بختیار
%J دانشنامه ایرانی برنامه درسی
%@ 0000-0011
%D 2021

[Download]