زمین شناسی مهندسی-انجمن زمین شناسی, دوره (14), شماره (1), سال (2021-5) , صفحات (13-27)

عنوان : ( پیش بینی مقاومت فشاری تک محوری ماسه سنگ های سازندکشف رود و شوریجه با استفاده از ویژگی های پتروگرافی و تخلخل )

نویسندگان: مرجان شاهین فر , غلامرضا لشکری پور , محمد غفوری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این پژوهش روابط بین مقاومت فشاری تک‌محوری با تخلخل و خصوصیات پتروگرافی شامل نوع سیمان و مقادیرکوارتز، فلدسپات و خرده‌سنگ بر روی ماسه سنگ های سازند های زون کپه‌داغ در شمال شرق ایران بررسی گردید. برای این منظور 22 نمونه از ماسه‌سنگ های سازندهای شوریجه و نیزار برداشت شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. تعیین مقاومت فشاری علیرغم اهمیت آن در پروژه های مهندسی، آزمایشی زمان‌بر و پر‌هرینه می‌باشد. از این رو استفاده از روابط همبستگی بین مقاومت فشاری تک‌محوری ماسه سنگ ها با خصوصیات پتروگرافی آن می‌تواند کاربرد های بسیاری در پروژه های مختلف مهندسی در تخمین مقاومت فشاری با هزینه و زمان کم‌تر داشته باشد. برای این منظور در این تحقیق از ضریب همبستگی آماری پیرسن و رگرسیون‌های آماری تک‌متغیره و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان‌دهنده آن است که روش پتروگرافی معرفی‌شده در این تحقیق جهت محاسبه مقاومت فشاری تک‌محوری سنگ های مورد مطالعه روشی با برآورد خطای پائین جهت تعیین مقاومت ماسه‌سنگ‌ها می‌باشد. این نتایج نشان داد که برخلاف سنگ‌های دیگر، نقش نوع سیمان (سیلیسی یا آهکی) بر مقاومت این نوع سنگ‌ها بیشتر از نقش نوع کانی ها تشکیل دهنده و تخلخل تاثیر دارد. براساس نتایج تحقیق رابطه‌ای با ضریب هبستگی بالا (R2 = 0.93) برای پیش‌بینی مقاومت فشاری ماسه‌سنگ‌های مورد مطالعه بر اساس درصد و نوع سیمان پیشنهاد شده است.

کلمات کلیدی

\\\\\\\"مقاومت فشاری تک‌محوری\\\\\\\" \\\\\\\"ماسه‌سنگ\\\\\\\" \\\\\\\"تخلخل\\\\\\\" \\\\\\\"ویژگی‌های پتروگرافی\\\\\\\" \\\\\\\"رگرسیون تک‌متغیره و رگرسیون‌چندمتغیره\\\\\\\"
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1087690,
author = {شاهین فر, مرجان and لشکری پور, غلامرضا and غفوری, محمد},
title = {پیش بینی مقاومت فشاری تک محوری ماسه سنگ های سازندکشف رود و شوریجه با استفاده از ویژگی های پتروگرافی و تخلخل},
journal = {زمین شناسی مهندسی-انجمن زمین شناسی},
year = {2021},
volume = {14},
number = {1},
month = {May},
issn = {2228-5245},
pages = {13--27},
numpages = {14},
keywords = {\\\\\\\"مقاومت فشاری تک‌محوری\\\\\\\" \\\\\\\"ماسه‌سنگ\\\\\\\" \\\\\\\"تخلخل\\\\\\\" \\\\\\\"ویژگی‌های پتروگرافی\\\\\\\" \\\\\\\"رگرسیون تک‌متغیره و رگرسیون‌چندمتغیره\\\\\\\"},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T پیش بینی مقاومت فشاری تک محوری ماسه سنگ های سازندکشف رود و شوریجه با استفاده از ویژگی های پتروگرافی و تخلخل
%A شاهین فر, مرجان
%A لشکری پور, غلامرضا
%A غفوری, محمد
%J زمین شناسی مهندسی-انجمن زمین شناسی
%@ 2228-5245
%D 2021

[Download]