عنوان : ( دانشجویان و کنشهای پوشش: لغزش، نرمش، ارزش )
نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی ,چکیده
مطالعۀ حاضر، به واکاوی تفسیر دانشجویان دختر، نسبت به حجاب و پوشش پرداخته است. مشارکتکنندگان که 30 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد بودند، به روش پدیدارشناختی و نمونهگیری هدفمند از نوع «حداکثر تنوع»، مورد مصاحبههای نیمهساختاریافته قرار گرفتند. عبارتهای بیانشده از سوی آنان، در قالب 568 مفهوم، 44 مقوله و 9 مضمون قرار گرفت. با بررسی تجارب زیستۀ افراد، یافتهها، در سه محور اصلی «لغزش نسبت به حجاب»، «نرمش نسبت به حجاب» و «ارزش نسبت به حجاب» جای گرفتند. سه مضمون استنباطشده در محور اول، شامل لغزش دانشی بینشی، لغزش روانی هیجانی و لغزش فرهنگی تربیتی و مضامین محور دوم نیز، نرمش فرهنگی اجتماعی و باور به حجاب حداقلی بود. ارزش دانشی بینشی، ارزش دینی قانونی، ارزش فرهنگی اجتماعی و عوامل ارزشمندی حجاب نیز، بهعنوان چهار مضمون محور سوم کشف شدند. تلاش به امکان جمعِ دینداری و عفت با کشف حجاب، در گروه لغزشکار و تأثیر برخی تجارب فردی و عینی در گزینش حجاب کامل، از مهمترین یافتهها بود. همچنین، پیشنهاداتی هم، جهت گسترش حجاب، از سوی مشارکتکنندگان عنوان شد.
کلمات کلیدی
, حجاب, لغزش, نرمش, ارزش@article{paperid:1087938,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and فاطمه غلامی},
title = {دانشجویان و کنشهای پوشش: لغزش، نرمش، ارزش},
journal = {فرهنگی تربیتی زنان و خانواده},
year = {2022},
volume = {16},
number = {56},
month = {February},
issn = {2645-4955},
pages = {93--127},
numpages = {34},
keywords = {حجاب، لغزش، نرمش، ارزش},
}
%0 Journal Article
%T دانشجویان و کنشهای پوشش: لغزش، نرمش، ارزش
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A فاطمه غلامی
%J فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
%@ 2645-4955
%D 2022