عنوان : ( بررسی مناسبات بازار سنتی و ساخت سیاسی در دوره هاشمی رفسنجانی (1376-1368) )
نویسندگان: وحید سینائی , سارا اکبری ,چکیده
دولت و بازار بهعنوان دو نهاد سیاسی و اقتصادی در ایران معاصر و بهویژه در دوره جمهوریاسلامی روابط متغیری را تجربه کردهاند. در دهه نخست دولت در چارچوب نظام اقتصاد متمرکز تلاش کرد از میزان نفوذ و قدرت بازار سنتی در عرصههای سیاسی و اقتصادی بکاهد. اما با ورود به دهه دوم و آغاز دوران ریاستجمهوری هاشمی رفسنجانی این مناسبات تا حد زیادی متحول گردید. این تغییر بیش از هر چیز متأثر از اتخاذ سیاست تعدیل اقتصادی در دولت نخست وی بود که زمینههای قدرتیابی و استیلای جناح راست سنتی و بازار در عمدهترین نهادها و مراجع قدرت و اقتدار کشور را فراهم نمود. اما بهتدریج و بهویژه از سال 1372 زمینههای اختلاف میان دولت وی و جناح بازار فراهم و به تقابل آنها انجامید. سوال اصلی این مقاله چگونگی تاثیر سیاستهای اقتصادی بر تعامل دولت و بازار در دولت اول و دوم هاشمیرفسنجانی است. فرضیه نویسندگان این است که اگرچه در دولت اول هاشمی با اجرایی شدن سیاستهای لیبرالی، سرمایهداری تجاری و سنتی در پیوند با دولت توانستند منافع خویش را تأمین نمایند، اما سیاستهای جدید اقتصادی دولت دوم، شکلگیری طبقه سرمایهدار صنعتی، ورود سرمایهگذاری خارجی به کشور، تورم، تغییر در نظام توزیع و ایجاد فروشگاههای زنجیرهای موجب دگرگونی آشکاری در روابط میان دولت و بازار شد.
کلمات کلیدی
دولت بازار اقتصاد سیاسی تعدیل اقتصادی هاشمی رفسنجانی@article{paperid:1087964,
author = {سینائی, وحید and اکبری, سارا},
title = {بررسی مناسبات بازار سنتی و ساخت سیاسی در دوره هاشمی رفسنجانی (1376-1368)},
journal = {رهیافت های سیاسی و بین المللی},
year = {2021},
volume = {13},
number = {67},
month = {December},
issn = {1735-739X},
pages = {237--264},
numpages = {27},
keywords = {دولت بازار اقتصاد سیاسی تعدیل اقتصادی هاشمی رفسنجانی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی مناسبات بازار سنتی و ساخت سیاسی در دوره هاشمی رفسنجانی (1376-1368)
%A سینائی, وحید
%A اکبری, سارا
%J رهیافت های سیاسی و بین المللی
%@ 1735-739X
%D 2021