دومین کنفرانس ملی کودکان استثنایی (کودکان با نیازهای ویژه) از منظر روانشناسی تربیتی، علوم شناختی و آسیب شناختی , 2021-11-17

عنوان : ( اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر استرس مادران دارای دانش آموزان کم توان ذهنی )

نویسندگان: حسین شارهء , مینا یزدانیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر نشانگان افسردگی، استرس و تنظیم شناختی هیجان در مادران دارای دانش آموز کم توان ذهنی شهر نیشابور بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با دوگروه آزمایش، بود. جامعه آماری پژوهش تمامی مادران دارای دانش اموز کم توان ذهنی در سال 1400-1399 که کودک آنها عضو مراکز استثنایی شهرستان مشهد بود و 134 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(67 آزمودنی) و کنترل(67 آزمودنی) قرار گرفتند. آزمودنی ها به پرسشنامه های افسردگی اضطراب استرس Dass-21، افسردگی بک (1993) و تنظیم شناختی هیجان گراس و جان (2003)پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان میدهند؛ سطح معناداری متناظر با نمرات پیش آزمون برای هر سه متغیر استرس، نشانگان افسردگی و تنظیم شناختی هیجان کمتر از ۰۵/۰ میباشد. بنابراین نتایج نشان داد که آموزش مهارت های دیالکتیکی بر استرس، افسردگی و تنظیم شناختی هیجان در مادران دارای دانش اموز کم توان ذهنی موثر است (5/0 > p).

کلمات کلیدی

, رفتار درمانی دیالکتیکی, استرس, نشانگان افسردگی, تنظیم شناختی هیجان, کم توان ذهنی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1088535,
author = {شارهء, حسین and مینا یزدانیان},
title = {اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر استرس مادران دارای دانش آموزان کم توان ذهنی},
booktitle = {دومین کنفرانس ملی کودکان استثنایی (کودکان با نیازهای ویژه) از منظر روانشناسی تربیتی، علوم شناختی و آسیب شناختی},
year = {2021},
location = {تهران, ايران},
keywords = {رفتار درمانی دیالکتیکی، استرس، نشانگان افسردگی، تنظیم شناختی هیجان، کم توان ذهنی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر استرس مادران دارای دانش آموزان کم توان ذهنی
%A شارهء, حسین
%A مینا یزدانیان
%J دومین کنفرانس ملی کودکان استثنایی (کودکان با نیازهای ویژه) از منظر روانشناسی تربیتی، علوم شناختی و آسیب شناختی
%D 2021

[Download]