10th International Conference of Language, Literature, Culture, and History Studies , 2022-03-11

عنوان : ( بررسی میزان رضایتمندی از کتاب‌های فارسی عمومی دانشگاهی بر اساس الگوی مفهومی آموزش )

نویسندگان: شیما ابراهیمی , فاطره کاظمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

فارسی‌عمومی عنوان درسی سه واحدی است که دانشجویان رشته‌های گوناگون در دانشگاه‌های ایران ملزم به گذراندن آن هستند. تا کنون صدها عنوان کتاب برای این درس چاپ شده است که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد نگارندگان آن‌ها سلیقه‌ای عمل کرده و محتوای این کتب از ساختار منسجم و نظام‌مند برخوردار نیستند. از آن‌جایی که کتاب‌های درسی نقش حائز اهمیتی در میزان یادگیری مخاطبان دارند، نگارندگان در پژوهش حاضر درسنامۀ فارسی‌عمومی محمود فتوحی و حبیب‌الله عباسی (1398) را به عنوان یکی از مطرح‌ترین کتب فارسی‌عمومی بر مبنای الگوی مفهومی آموزش مورد بررسی محتوایی قرار داده‌اند و میزان رضایتمندی استادان و دانشجویان را از محتوای آن سنجیده‌اند. بدین منظور قسمت مهارت بندنویسی از درسنامة مورد نظر به پیشنهاد تعدادی از مدرسان درس فارسی‌عمومی به عنوان نمونه بر مبنای الگوی مفهومی آموزش بازنویسی شد و دو مدرس یک جلسه به شیوة سنتی و یک جلسه به روش جدید تدریس کردند. سپس به منظور سنجش میزان رضایتمندی از شیوة تدریس، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختاریافته تنظیم و در اختیار دو استاد و دانشجویان (31 خانم و 23 آقا مقطع کارشناسی با میانگین سنی 23سال) قرار گرفت. پاسخ‌ها نشان داد ۹۶.۲۹٪ از دانشجویان از تدریس درسنامة مبتنی بر الگوی مفهومی آموزش رضایت بیشتری نسبت به تدریس سنتی دارند؛ زیرا این درسنامه با بهره بردن از بیان روایت‌گونه، تصویر، صوت و تمرین‌های متفاوت، سبب جذابیت بیشتر درس فارسی‌عمومی و یادگیری راحت‌تر آن می‌شود و میزان خستگی در کلاس را کاهش می‌دهد. همچنین دیدگاه مدرسان نیز دربارۀ تدریس درسنامة مبتنی بر الگوی مفهومی آموزش مثبت است. بنابراین پیشنهاد می‌شود جهت تدریس مؤثرتر درس فارسی‌عمومی به مؤلفه‌های الگوی مذکور در تدوین محتوا و تدریس آن توجه بیشتری شود.

کلمات کلیدی

, روش تدریس, سنجش رضایتمندی, درسنامة فارسی‌عمومی, الگوی مفهومی آموزش, کلان‌شایستگی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1089373,
author = {ابراهیمی, شیما and کاظمی, فاطره},
title = {بررسی میزان رضایتمندی از کتاب‌های فارسی عمومی دانشگاهی بر اساس الگوی مفهومی آموزش},
booktitle = {10th International Conference of Language, Literature, Culture, and History Studies},
year = {2022},
location = {گرجستان},
keywords = {روش تدریس، سنجش رضایتمندی، درسنامة فارسی‌عمومی، الگوی مفهومی آموزش، کلان‌شایستگی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی میزان رضایتمندی از کتاب‌های فارسی عمومی دانشگاهی بر اساس الگوی مفهومی آموزش
%A ابراهیمی, شیما
%A کاظمی, فاطره
%J 10th International Conference of Language, Literature, Culture, and History Studies
%D 2022

[Download]