عنوان : ( ارزیابی برنامه تربیتی پدیدۀ اربعین بر پایۀ تجارب زیستۀ زائران )
نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی ,چکیده
هدف اصلی مطالعۀ حاضر، ارزیابی پدیدۀ مستمر راهپیمایی اربعین، بهمنظور کمک به برنامهریزان این سفر در راستای ارتقای سطح نتایج است و هدف عملیاتی این پژوهش، کاوش در تجارب زیستۀ زائران از حیث رضایت از سفر اربعین و نیز دستاوردهای سفر بوده است. در این مطالعه ارزیابانه، براساس مدل کرک پاتریک، با روش نمونهگیریِ «موردی معمولی»، با 50 زائر شهر مقدس کربلا، که حداقل یکبار در پیادهروی سفر اربعین حضور داشتند، مصاحبههای نیمهساختاریافته صورت گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها به روش کدگذاری استراوس و کوربین، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی، انجام شد. در طی این پژوهش که با روش پدیدارشناسی صورت پذیرفت، 831 مفهوم کشف گردید که براساس معنا، ماهیت، ارتباط و تناسب مفهومی، در قالب 47 مقوله جای گرفت. نتایج نهایی نیز، تحت هفت مضمون «واقعیت کمبود امکانات رفاهی»، «تألمات روحی»، «پذیرش ناملایمات»؛ «حیرتافزایی در زائران»، «پرورش بینشی نگرشی»، «رشد اخلاقی معنوی» و «آثار مطلوب اجتماعی»، در دو فرامضمون «رنج شیرین» و «رستن روح» جای داده شدند و مضمون هشتم با عنوان «سیاحتینگری به سفر اربعین» نیز، فرعی تلقی شد. فرامضمون رنج شیرین، شامل سطح اول مدل ارزشیابی پاتریک (واکنش) گردید و فرامضمون رستن روح نیز، سطوح دوم الی چهارم (یادگیری، رفتار و نتایج اجتماعی) ارزشیابی مدل پاتریک را در بر گرفت. براساس مدل استفادهشده، واکنش به سفر بسیار خوب و نتایج سفر در لایۀ یادگیری خوب و در لایۀ رفتار، نسبتاً خوب برآورد میشود. ضمناً نشانههایی از نتایج اجتماعی مثبت برای جهان اسلام وجود دارد که نیازمند کاوش بیشتری است.
کلمات کلیدی
, تجربه زیسته, پیادهروی اربعین, برنامه تربیتی, ارزیابی, زیارت@article{paperid:1090007,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and فاطمه غلامی},
title = {ارزیابی برنامه تربیتی پدیدۀ اربعین بر پایۀ تجارب زیستۀ زائران},
journal = {دین و ارتباطات},
year = {2022},
volume = {29},
number = {62},
month = {December},
issn = {2252-0252},
pages = {153--188},
numpages = {35},
keywords = {تجربه زیسته، پیادهروی اربعین، برنامه تربیتی، ارزیابی، زیارت},
}
%0 Journal Article
%T ارزیابی برنامه تربیتی پدیدۀ اربعین بر پایۀ تجارب زیستۀ زائران
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A فاطمه غلامی
%J دین و ارتباطات
%@ 2252-0252
%D 2022