عنوان : ( حسآگاهی مدرسان زبان و ادبیات فارسی گامی مؤثر در ترویج زباهنگ آموزشی دانشاندوزی )
نویسندگان: شیما ابراهیمی , زهرا جهانی ,چکیده
عطف به اهمیت فرهنگ در شکلگیری هویت نوجوانان و قابلیت متون ادبی در آموزش آن، مدرسان زبان و ادبیات فارسی میتوانند با برجسته کردن زباهنگ (زبان و فرهنگ)های آموزشی مروج فرهنگ صحیح میان دانشآموزان باشند. زباهنگهای آموزشی اشاره به زبان محیطهای آموزشی مانند مدارس داشته که با بسامد بالا در میان فعالان این حوزه رواج دارد و برخاسته از فرهنگ غالب کشور است؛ این زباهنگها در برهمکنشی متقابل به تکثیر فرهنگ غالب گروه و تقویت خود میپردازند. بهنظر میرسد در جامعۀ امروزی عواملی همانند مدرکستایی، اهمیت ندادن به نخبگان و تداخل معیارهای اجتماعی در سنجش دانش افراد سبب کاهش وزن فرهنگی زباهنگ آموزشی دانشاندوزی و افزایش زباهنگ مخرب آموزشی علمگریزی شده است؛ بهگونهای که علیرغم تلاش مؤلفان کتابهای درسی برای ترویج علم و دانش، دانشآموزان نسبت به دانش و ارزشهای مربوط به آن شناخت درستی ندارند. از اینرو، در پژوهش حاضر تکنیکهایی برای ترویج زباهنگ آموزشی دانشاندوزی در کلاسهای زبان و ادبیات فارسی مقاطع متوسطۀ (اول و دوم) از طریق متن شاهنامه بر مبنای روش آموزش حواسافزوده معرفی شده است. در این روش آموزشی تلاش میشود همۀ حواس پنجگانۀ فراگیران در یادگیری درگیر شود و مدرسان به عنوان افراد حسآگاه میتوانند با استفاده از تکنیکهای حسآگاهی و حس محرکی، حواس گوناگون دانشآموزان را در یادگیری درگیر کنند. به نظر میرسد با درگیری حواس حداکثری دانشآموزان و افزایش هیجان و شناخت نسبت به آن، میتوان شاهد ترویج زباهنگ دانشاندوزی در میان دانشآموزان بود.
کلمات کلیدی
, آموزش حواسافزوده, زباهنگ آموزشی, دانشاندوزی, شاهنامه@inproceedings{paperid:1090028,
author = {ابراهیمی, شیما and جهانی, زهرا},
title = {حسآگاهی مدرسان زبان و ادبیات فارسی گامی مؤثر در ترویج زباهنگ آموزشی دانشاندوزی},
booktitle = {چهارمین همایش رویکردهای میانرشتهای به آموزش زبان، ادبیات و مطالعات ترجمه},
year = {2022},
location = {ايران},
keywords = {آموزش حواسافزوده، زباهنگ آموزشی، دانشاندوزی، شاهنامه},
}
%0 Conference Proceedings
%T حسآگاهی مدرسان زبان و ادبیات فارسی گامی مؤثر در ترویج زباهنگ آموزشی دانشاندوزی
%A ابراهیمی, شیما
%A جهانی, زهرا
%J چهارمین همایش رویکردهای میانرشتهای به آموزش زبان، ادبیات و مطالعات ترجمه
%D 2022