روستا و توسعه پایدار فضا, دوره (4), شماره (1), سال (2023-3) , صفحات (39-62)

عنوان : ( شناسایی مولفه‌های پیش‌برنده بازاریابی تنباکو از دیدگاه تنباکوکاران مطالعه موردی: دهستان بقمچ شهرستان چناران) )

نویسندگان: مریم قاسمی , مهدی معصومی , حسنعلی جهان تیغ ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

بازریابی کشاورزی از برنامه ریزی برای تولید محصول آغاز و تا آخرین مرحله پس از برداشت یا همان فروش محصول و کسب رضایت مصرف کننده ادامه می یابد. مطالعه حاضر با توجه به تخصصی شدن کشت تنباکو در دهستان بقمچ شهرستان چناران، شناسایی مؤلفه های پیش برنده بازاریابی تنباکو است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری تنباکوکاران و فعالان بازار تنباکو در دهستان بقمچ بودند که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. در این تحقیق به کمک مطالعات گسترده اسنادی و میدانی 29 عامل پیش برنده بازاریابی تنباکو در دهستان بقمچ شناسایی و در طیف لیکرت پنج گزینه ای (خیلی کم تا خیلی زیاد) سؤال گردید. عوامل شناسایی شده به کمک تحلیل عاملی اکتشافی ذیل 9 مؤلفه اصلی با 5/72 درصد مجموع واریانس قرار گرفت. این مؤلفه ها به ترتیب شامل؛ توانمندی بالای تنباکوکاران با 6/14، خروج از انحصار شرکت دخانیات با 8/11، تخصصی شدن کشت، تولید و فرآوری تنباکو با 9/10، وجود بازار خارجی مناسب برای تنباکو با 5/8، وجود بازار داخلی مناسب برای تنباکو با 5/6، فراوری تنباکو در مبداء با 8/5، کنشگری نسبی تنباکوکاران در بازار با 5/5، نظارت دولت بر بازار تنباکو با 7/4 و وجود ظرفیت لازم جهت گسترش فعالیت در زمینه تنباکو با 7/3 درصد واریانس است. نتایج حاصل از مدل تحلیل خاکستری GRA نشان داد روستای بقمچ در زمینه بازاریابی تنباکو در سطح شهرستان چناران و استان خراسان رضوی کانون تولید تنباکو محسوب گردیده و نقطه شروع بازاریابی تنباکو در استان به-شمار می رود. با توجه به تولید حدود 80 درصد تنباکوی استان خراسان رضوی در دهستان بقمچ و تخصصی شدن کشت، برنامه ریزی مناسب جهت بازاریابی بهتر محصول در داخل و خارج کشور با تکیه بر عوامل پیش برنده شناسایی شده پیشنهاد می گردد.

کلمات کلیدی

, تنباکو, بازاریابی, تحلیل عاملی اکتشافی, دهستان بقمچ, خراسان رضوی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1090773,
author = {قاسمی, مریم and معصومی, مهدی and جهان تیغ, حسنعلی},
title = {شناسایی مولفه‌های پیش‌برنده بازاریابی تنباکو از دیدگاه تنباکوکاران مطالعه موردی: دهستان بقمچ شهرستان چناران)},
journal = {روستا و توسعه پایدار فضا},
year = {2023},
volume = {4},
number = {1},
month = {March},
issn = {۲۷۱۷-۳۵۰X},
pages = {39--62},
numpages = {23},
keywords = {تنباکو، بازاریابی، تحلیل عاملی اکتشافی، دهستان بقمچ، خراسان رضوی.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی مولفه‌های پیش‌برنده بازاریابی تنباکو از دیدگاه تنباکوکاران مطالعه موردی: دهستان بقمچ شهرستان چناران)
%A قاسمی, مریم
%A معصومی, مهدی
%A جهان تیغ, حسنعلی
%J روستا و توسعه پایدار فضا
%@ ۲۷۱۷-۳۵۰X
%D 2023

[Download]