عنوان : ( رابطۀ عوامل جمعیتشناختی و رفتار برنامهریزی نشده کاربران کتابخانههای دانشگاهی )
نویسندگان: هادی هراتی , فهیمه بابالحوائجی , نجلا حریری ,چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل جمعیتشناختی و رفتار برنامهریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان عضو کتابخانههای مرکزی دانشگاههای فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تبریز، شیراز و پردیس دانشگاه تهران شامل 69351 نفر بودند. پس از تعیین حجم نمونه به تعداد 382 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان، جهت گردآوری دادهها از روش نمونهگیری طبقهای و در داخل هر طبقه بهصورت تصادفی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، سن، مقطع تحصیلی و میزان مراجعه دانشجویان به کتابخانههای دانشگاهی رابطه معناداری با رفتار برنامهریزینشده آنها در استفاده از منابع و خدمات این نوع از کتابخانهها دارد. همچنین تفاوت معناداری بین جنسیت، دانشگاه محل تحصیل و گروه تحصیلی دانشجویان با رفتار برنامهریزینشده آنها در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی وجود نداشت. نتیجهگیری: کتابخانه های دانشگاهی باید بهمنظور استفاده بهینه و مؤثر از منابع و خدمات، جذب مخاطب و افزایش سطح آگاهی و اطلاعات عمومی مراجعان به عوامل جمعیتشناختی مؤثر بر رفتار برنامهریزی نشده مراجعان توجه ویژهای داشته باشند.
کلمات کلیدی
, رفتار اطلاعیابی, رفتار برنامهریزی نشده, عوامل جمعیتشناختی, کتابخانههای دانشگاهی@article{paperid:1091019,
author = {هراتی, هادی and فهیمه بابالحوائجی and نجلا حریری},
title = {رابطۀ عوامل جمعیتشناختی و رفتار برنامهریزی نشده کاربران کتابخانههای دانشگاهی},
journal = {مطالعات کتابداری و علم اطلاعات},
year = {2022},
volume = {13},
number = {4},
month = {February},
issn = {2008-5222},
pages = {45--66},
numpages = {21},
keywords = {رفتار اطلاعیابی، رفتار برنامهریزی نشده، عوامل جمعیتشناختی، کتابخانههای دانشگاهی},
}
%0 Journal Article
%T رابطۀ عوامل جمعیتشناختی و رفتار برنامهریزی نشده کاربران کتابخانههای دانشگاهی
%A هراتی, هادی
%A فهیمه بابالحوائجی
%A نجلا حریری
%J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
%@ 2008-5222
%D 2022