آموزش پژوهی, دوره (8), شماره (32), سال (2023-2) , صفحات (33-49)

عنوان : ( بررسی نقش زباهنگ‌های آموزشی در تدریس زبان و ادبیات فارسی (مطالعه موردی: دانش اندوزی) )

نویسندگان: شیما ابراهیمی , زهرا جهانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به تأثیر فرهنگ در شکل‌گیری هویت نوجوانان و جایگاه کلاس‌های زبان و ادبیات فارسی در به‌سازی فرهنگی، پژوهش حاضر با هدف معرفی روش آموزش حواس‌افزوده برای برجسته‌سازی زباهنگ‌های آموزشی در متون ادبی انجام شده است. زباهنگ‌های آموزشی به زبان فعالان حوزۀ آموزش که نشأت گرفته از فرهنگ غالب در جامعه است، اشاره دارد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع کاربردی می‌باشد که با توجه به ترویج بی‌رویۀ زباهنگ مخرب علم‌گریزی در جامعه، به تحلیل زباهنگ ‌آموزشی دانش‌اندوزی در شاهنامه و پیشنهاد تکنیک‌هایی برای تدریس آن بر اساس روش آموزش حواس‌افزوده پرداخته است. در این روش، مدرس با درگیر کردن حواس دانش‌آموزان از طریق تکنیک‌هایی مانند نوازه‌های ادبی، موسیقی، نمایش تصاویر و ویدئو، اجرای نمایش، نقالی، برگزاری مسابقات مشاعره و داستان‌نویسی، موجب افزایش هیجانات مثبت آنان و یادگیری بهتر مطالب می‌شود. به نظر می‌رسد درگیر کردن حواس حداکثری در تدریس زباهنگ دانش‌اندوزی، موجب شناخت درست این زباهنگ در میان نوجوانان و افزایش وزن فرهنگی آن در جامعه می‌شود و از این طریق می‌توان اثرات علم‌گریزی را کمرنگ کرده و درراستای تعالی فرهنگی گام‌های مؤثری برداشت.

کلمات کلیدی

, زباهنگ‌ آموزشی, علم‌گریزی, دانش‌اندوزی, زبان و ادبیات فارسی, آموزش حواس‌افزوده
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1092552,
author = {ابراهیمی, شیما and جهانی, زهرا},
title = {بررسی نقش زباهنگ‌های آموزشی در تدریس زبان و ادبیات فارسی (مطالعه موردی: دانش اندوزی)},
journal = {آموزش پژوهی},
year = {2023},
volume = {8},
number = {32},
month = {February},
issn = {2588-4182},
pages = {33--49},
numpages = {16},
keywords = {زباهنگ‌ آموزشی، علم‌گریزی، دانش‌اندوزی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش حواس‌افزوده},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی نقش زباهنگ‌های آموزشی در تدریس زبان و ادبیات فارسی (مطالعه موردی: دانش اندوزی)
%A ابراهیمی, شیما
%A جهانی, زهرا
%J آموزش پژوهی
%@ 2588-4182
%D 2023

[Download]