عنوان : ( مجازیسازی الگوی مفهومی آموزش گامی مؤثر در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان )
نویسندگان: شیما ابراهیمی , فاطره کاظمی ,چکیده
نظر به اهمیت روزافزون آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و نیز محدودیتها و مشکلات این نوع آموزش، نظیر کاهش ارتباط میان مدرس و زبانآموزان، بیانگیزگی و عدم تمایل فراگیران به شرکت در بحثهای کلاسی و نیز فاصله گرفتن از انجام کارهای تعاملی، پژوهش کاربردی حاضر کوشیده است تا با هدف هموار ساختن مسائل و مشکلات مذکور، به پیشنهاد تدریس زبان فارسی بر اساس الگوی مفهومی آموزش و ارائهی راهکارهایی جهت تدریس مجازی آن بپردازد. الگوی مفهومی آموزش در بر دارندهی کلانشایستگیهای شناختی (تفکرهای خلاق، انتقادی، سیستمی و آیندهنگر)، هیجانیاجتماعی (مدیریت درونفردی و میانفردی)، حسیادراکی (مدیریت محیط و حواس) و ارزشها است که با هدف همسوسازی فعالیتهای آموزشی با نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است. در این جستار که به شیوهی کیفی انجام شده است، جهت آموزش مجازی مهارتهای چهارگانهی زبان یعنی شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری بر اساس مؤلفههای الگوی مفهومی آموزش، ابتدا یک نمونه درس برای سطح پیشرفتهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بر اساس الگوی مذکور شبیهسازی شده و پس از آن راهکارهایی جهت تدریس مؤثر آن در فضای مجازی ارائه شده است. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش زبان فارسی در فضای مجازی بر اساس الگوی مذکور، کاربردی و قابل اجرا است و میتواند به رفع مشکلات و محدودیتهای این نوع تدریس کمک شایانی نماید.
کلمات کلیدی
آموزش زبان فارسی؛ آموزش مجازی؛ غیرفارسیزبانان؛ الگوی مفهومی آموزش؛ کلانشایستگیها@article{paperid:1093225,
author = {ابراهیمی, شیما and کاظمی, فاطره},
title = {مجازیسازی الگوی مفهومی آموزش گامی مؤثر در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان},
journal = {مطالعات آموزش زبان فارسی},
year = {2023},
volume = {8},
number = {13},
month = {May},
issn = {2538-6042},
pages = {43--69},
numpages = {26},
keywords = {آموزش زبان فارسی؛ آموزش مجازی؛ غیرفارسیزبانان؛ الگوی مفهومی آموزش؛ کلانشایستگیها},
}
%0 Journal Article
%T مجازیسازی الگوی مفهومی آموزش گامی مؤثر در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
%A ابراهیمی, شیما
%A کاظمی, فاطره
%J مطالعات آموزش زبان فارسی
%@ 2538-6042
%D 2023