Title : ( A comparative study of the professional development processes of Iranian and British school principals )
Authors: - - , Morteza Karami , Mohamad Reza Ahanchian , Razvan Hosseingholizadeh ,Abstract
پژوهش حاضر باهدف مطالعه تطبیقی فرایندهای توسعه حرفهای مدیران مدارس در ایران و انگلیس به انجام رسید. روش پژوهش، تطبیقی کیفی، واحد مشاهده در سطح کلان (کشورها) با استفاده از راهبرد نظامهای اجتماعی متفاوت، بروندادهای آموزشی متفاوت، و تحلیل داده ها با بهره گیری از الگوی بردی و روش توافق و تفاوت میل صورت پذیرفته است. روش جمعآوری دادهها، اسنادی (n=75) و منابع اولیه و ثانویه از پایگاههای اطلاعاتی خارجی(Google Scholar، Find Articles، Eric و Emerald) و ایرانی ( SID، Elm Net، ISC، Magiran ) و سایت وزارت آموزشوپرورش دوکشور منتخب شناسایی شدند. روایی و پایایی دادهها توسط دو متخصص آموزشوپرورش تطبیقی و مدیریت آموزشی، بررسی و تأیید شد. یافتهها نشان داد که در هر دو کشور سیاستها و اصول کلی برنامههای توسعه حرفه ای مدیران بهصورت متمرکز و با نظارت مستقیم آموزشوپرورش و سازمانهای تابعه است. اجرای فرایندها در ایران بیشترمبتنی بر مباحث نظری و تا حدی تجربه مدیران است و عاملیت سازمانی برجسته است؛ اما در انگلیس عاملیت فردی غالبتر و فرایندها بیشتر مبتنی بر عمل، تجربه و ناظر بر شایستگیهای ورودی مدیریت مدرسه است. برخی ایدهها و برنامههای کشور انگلیس، ازجمله؛ تأسیس کالج ملی رهبری مدرسه، برنامههای صلاحیت حرفهای ملی مدیریت و توسعه صلاحیتها میتواند در بهبود برنامههای توسعه حرفه ای مدیران مدارس ایران راهگشا باشد.
Keywords
, فرایندهای توسعه حرفهای, مدیران مدارس, مطالعه تطبیقی , انگلیس@article{paperid:1093396,
author = { -, - and Karami, Morteza and Ahanchian, Mohamad Reza and Hosseingholizadeh, Razvan},
title = {A comparative study of the professional development processes of Iranian and British school principals},
journal = {Iranian Journal of Comparative Education},
year = {2023},
volume = {6},
number = {1},
month = {March},
issn = {2588-7270},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {فرایندهای توسعه حرفهای، مدیران مدارس، مطالعه تطبیقی ، انگلیس},
}
%0 Journal Article
%T A comparative study of the professional development processes of Iranian and British school principals
%A -, -
%A Karami, Morteza
%A Ahanchian, Mohamad Reza
%A Hosseingholizadeh, Razvan
%J Iranian Journal of Comparative Education
%@ 2588-7270
%D 2023