پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی, دوره (4), شماره (10), سال (2023-4) , صفحات (1-20)

عنوان : ( تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی خوانداری پایه سوم ابتدایی بر اساس تحلیل ویلیام رومی: مطالعه موردی سال‌های آموزشی 1391 و 1398 )

نویسندگان: شیما ابراهیمی , فریباسادات پنج تنی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل و مقایسۀ محتوای کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی سال (1392-1391) که آخرین سال آموزشی کتاب فارسی درسی قدیم است و کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی سال (1399-1398) که کتاب آموزشی کنونی در این پایه می‌باشد، انجام شده است. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوای توصیفی ویلیام رومی و تعیین ضریب درگیری برای مقوله‏‌های متن، تصاویر و پرسش‌ها انجام شده است. جامعۀ آماری، دو کتاب نامبرده است که برابر با نمونۀ آماری می‌باشد. به منظور تعیین ضریب درگیری و سنجش میزان فعال بودن کتاب‌ها، محتوای آن‌ها در انواع مقوله‌ها بر طبق این روش جایگزین شده و سپس مقوله‌های فعال بر مقوله‌های غیرفعال تقسیم می‌شود. نتایج بررسی این تحقیق حاکی از این ‌است که بر خلاف متن کتاب فارسی خوانداری سال (1392-1391)، در تهیه و تدوین کتاب فارسی خوانداری سال (1399-1398) استانداردهای لازم برای نگارش متن در نظر گرفته نشده است. در تنظیم تصاویر طبق این تحلیل در هر دو کتاب مذکور تصاویر فعال نمی‏باشند. همچنین نتایج این تحلیل در مورد پرسش‌های هر دو کتاب گویای این مطلب است که برخلاف کتاب فارسی خوانداری سال (1392-1391) پرسش‌های کتاب فارسی خوانداری سال (1399-1398) به روشی فعال تنظیم شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در متن و تصاویر کتاب فارسی خوانداری کنونی (سال 1399-1398) بازنگری لازم صورت پذیرد تا دانش‌آموزان به لحاظ یادگیری ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند و درگیری ذهنی و میزان تفکر آنان در جهت مثبت ارتقا یابد.

کلمات کلیدی

\\\"تحلیل محتوا\\\" \\\"روش ویلیام رومی\\\" \\\"کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی\\\" \\\"دوره ابتدایی\\\" \\\"مقولۀ فعال/غیرفعال\\\"
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1093578,
author = {ابراهیمی, شیما and پنج تنی, فریباسادات},
title = {تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی خوانداری پایه سوم ابتدایی بر اساس تحلیل ویلیام رومی: مطالعه موردی سال‌های آموزشی 1391 و 1398},
journal = {پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی},
year = {2023},
volume = {4},
number = {10},
month = {April},
issn = {2476-5783},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {\\\"تحلیل محتوا\\\" \\\"روش ویلیام رومی\\\" \\\"کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی\\\" \\\"دوره ابتدایی\\\" \\\"مقولۀ فعال/غیرفعال\\\"},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی خوانداری پایه سوم ابتدایی بر اساس تحلیل ویلیام رومی: مطالعه موردی سال‌های آموزشی 1391 و 1398
%A ابراهیمی, شیما
%A پنج تنی, فریباسادات
%J پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی
%@ 2476-5783
%D 2023

[Download]