عنوان : ( طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامه ریزی درسی در ایران )
نویسندگان: مجید دادمهر , مرتضی کرمی , بهروز مهرام , صمد ایزدی ,چکیده
ارتباط معلمان و نظام برنامهریزی درسی در مراحل مختلف فرایند تدوین و اجرای برنامه درسی ضروری است. فقدان اطلاعات و سیاست مشخص در مورد اینکه معلمان کجا و چه موقع میتوانند در هر کدام از این مراحل مشارکت کنند، اجرای اثربخش برنامههای درسی را نیز با چالش مواجه کرده است. از اینرو، مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامهریزی درسی در فرایند تدوین و اجرای برنامه درسی دوره ابتدایی در ایران انجام گرفت. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش پژوهش از نوع پژوهش نظریهای بود. به منظور جمعآوری دادهها از سه راهبرد بررسی اسناد بالادستی، بررسی نظام برنامهریزی درسی سایر کشورها و مصاحبه با متخصصان برنامهریزی درسی و تعلیم و تربیت استفاده شد. انتخاب نمونهها در هر بخش به صورت هدفمند انجام شد. الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامهریزی درسی بر اساس هشت مرحله از مراحل فرایندهای تدوین و اجرای برنامه درسی و همچنین مؤلفههای هدف مشارکت، سطح مشارکت، ساختار مشارکت، مشارکتکنندگان و کانالهای ارتباطی طراحی گردید. در پایان نیز به منظور اعتبارسنجی این الگو، جلسه گروه کانونی تشکیل گردید و اصلاحات لازم انجام شد.
کلمات کلیدی
, اعتبارسنجی, الگوی ارتباطی, طراحی , معلمان, نظام برنامهریزی درسی@article{paperid:1094297,
author = {دادمهر, مجید and کرمی, مرتضی and مهرام, بهروز and صمد ایزدی},
title = {طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامه ریزی درسی در ایران},
journal = {پژوهش در برنامه ریزی درسی},
year = {2023},
volume = {19},
number = {75},
month = {May},
issn = {2676-3281},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {اعتبارسنجی، الگوی ارتباطی، طراحی ،معلمان، نظام برنامهریزی درسی},
}
%0 Journal Article
%T طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامه ریزی درسی در ایران
%A دادمهر, مجید
%A کرمی, مرتضی
%A مهرام, بهروز
%A صمد ایزدی
%J پژوهش در برنامه ریزی درسی
%@ 2676-3281
%D 2023