عنوان : ( بررسی وضعیت اخلاق حرفهایدرنو معلمان استخدامی آموزش و پرورش )
نویسندگان: عطیه صابری , غلامرضا ملک زاده , محمود میرزاده کوهشاهی ,چکیده
حرفه ای بودن نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری نسبت به هر نوع وظیفه و مسئولیت است. رعایت اخلاق حرفه ای در هر پیشه و شغل،تضمین کننده سلامت و بهبود عملکرد آن فرایند میباشد و زمینه افزایش تعهد و احساس مسئولیت پذیری را فراهم میکند. بی توجهی به اخلاق در آموزش به توانایی فراگیران آسیب میرساند. اخلاق آموزش در مکان های آموزشی، تامین کننده منافع و رفاه فردی و گروهی افراد میبا شد. روش این مقاله از نوع تو صیفی – کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل نو معلمان استخدامی آموزش و پرورش شهر تهران که از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۹۷ جذب شده اند میباشد تعداد آنها ۷۰۰ نفر میباشد که از طریق نمونه گیری تصادفی ۲۴۳ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای که پایایی آن۰.۹۵ است استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد نو معلمان استخدامی آموزش و پرورش در مولفه اخلاق حرفه ای به ترتیب صادق بودن ۴.۴۹ و وفاداری ۴.۴۷و برترجویی ورقابت طلبی ۴.۴۲دارای بیشترین میانگین میباشد همچنین کمتر مولفه ها به ترتیب شامل رعایت و احترام ارزش های اجتماعی ۳.۶۲و احترام به دیگران۳.۹۹و عدالت و انصاف ۴.۲۶میباشند