پژوهش های حقوقی, دوره (21), شماره (50), سال (2022-8) , صفحات (107-132)

عنوان : ( تحلیل تاریخی- جامعه‌شناختی کاربست «قرائت مشهور» از نظریة کیفری شریعت در باب مجازات‌های بدنی در پسا انقلاب اسلامی )

نویسندگان: محمدحسن مالدار , عبدالرضا جوان جعفری بجنوردی , سیدمحمدجواد ساداتی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

معاصر و از مه مترین وقایعِ اجتماعیِ قرن بیستم میادی دانست. یکی از بارزترین پیامدهای این انقاب، تغییر و تحولِ بنیادی در قوانینِ کیفری جامعة ایرانی بود. ازجمله اساس یترین این قوانین، م یتوان به تصویب قانون حدود و قصاص و مقررات آن ) 1361 ( اشاره کرد، قانونی که با به رسمیت شناختن کیفرهای بدنی، در تقابل با آموز ههای حقوق بشری قرار از نظریة کیفری شریعت را نمایندگی » قرائت مشهور « گرفت و م یکرد. بدین لحاظ این پرسش اساسی مطرح م یشود که ادلة تصویب قانون کیفری بر مبنای قرائت مشهور که رهاورد آن تضاد با حقوق بشر بود، چه م یتوانست باشد؟ روی های که با وجود ناهمگون یهای شکلی و ماهوی قوانین لاحق در سنجش با قانون یادشده، قانون مجازات اسامی آن را پیش گرفت و هم اینک قانون مجازات اسامی 1392 میراث دار آن است، با آنکه ظرفی تهای دینی قابل توجهی در راستای همسوسازی قوانین اسامی با دستاوردهای حقوق بشری وجود داشته و همچنین مشروعیت گون ههای مختلفی از کیفرهای بدنی از منظر دینی تأم لبرانگیز است. افزون براین، اجرای مجازات بدنی با پیامدهای ناروایی همچون افزایش همراه است. یافت ههای پژوهش نشان م یدهد که کاربست قرائت » اسلا مهراسی « پدیدة مشهور در باب مجازات بدنی در پسا انقاب اسامی، منحصراً بر پایة دغدغة دینیِ مقامِ حاکمیت نبوده است، بلکه عوامل سیاسی و اجتماعی فرهنگی نیز در تکیة مقنن بر آن نقش بسزایی ایفا کرد هاند. از برجسته ترین مبانی درای نزمینه، م یتوان به آرمان تشکیل یک جامعة قدسی در سایة حاکمیت خداوند، محافظت و مراقبت از تمدن اسامی در برابر دستاوردهای مدرنیته، عزم و آهنگ وجدان جمعی و ارادة عمومی و در نهایت حراست از قدرت سیاسی و دینی حاکم بر جوامع اسامی اشاره کرد.

کلمات کلیدی

, احیای اسلامی, حدود, حقوق بشر, قصاص, وجدان جمعی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095196,
author = {مالدار, محمدحسن and جوان جعفری بجنوردی, عبدالرضا and ساداتی, سیدمحمدجواد},
title = {تحلیل تاریخی- جامعه‌شناختی کاربست «قرائت مشهور» از نظریة کیفری شریعت در باب مجازات‌های بدنی در پسا انقلاب اسلامی},
journal = {پژوهش های حقوقی},
year = {2022},
volume = {21},
number = {50},
month = {August},
issn = {1682-9220},
pages = {107--132},
numpages = {25},
keywords = {احیای اسلامی- حدود- حقوق بشر- قصاص- وجدان جمعی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل تاریخی- جامعه‌شناختی کاربست «قرائت مشهور» از نظریة کیفری شریعت در باب مجازات‌های بدنی در پسا انقلاب اسلامی
%A مالدار, محمدحسن
%A جوان جعفری بجنوردی, عبدالرضا
%A ساداتی, سیدمحمدجواد
%J پژوهش های حقوقی
%@ 1682-9220
%D 2022

[Download]