روانشناسی فرهنگی, سال (2024-12)

عنوان : ( شناسایی مؤلفه‌های ذهنی‏سازی مادران مضطرب )

نویسندگان: بهاره انجم شعاع , سیدعلی کیمیایی , پریسا سادات سید موسوی , حسین کارشکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده: اضطراب به‌عنوان یکی از مواردی است که می‌تواند بر گستره وسیعی از عملکرد مادر ازجمله در فرایند ذهنی‏سازی بین او و کودکش اثر بگذارد و با توجه به اهمیت این ظرفیت در تعامل مادر-کودک، هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های ذهنی‏سازی در رابطه مادر مضطرب و فرزندش می باشد. این تحقیق از نوع کیفی و با روش تحلیل مضامین انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، مادران مضطرب ساکن شهر تهران بودند. در این تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، پژوهشگر با اعلام فراخوان در سه مهدکودک و چهار کلینیک روان‌شناختی در شهر تهران، نمونه‌گیری را از بین مادران مضطرب و داوطلبی که در برقراری رابطه بهنجار با فرزند خود مشکل داشتند، آغاز کرد. نمونه‌گیری تا زمان به اشباع رسیدن داده‌ها، ادامه داشت. تعداد 15 مادر به‌عنوان نمونه پژوهشی با دامنه سنی 27 تا 42 سال با میانگین سنی 5/34 انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بر اساس مصاحبه‌های چرخه امنیت و تحولی والد بود. مضامین اصلی برآمده از این پژوهش کیفی «شکست در ذهنی‏سازی»، «تجربه هیجان» و «راهبردهای دلبستگی ناایمن» بود. از این رو بر اساس مضامین به دست آمده می توان مادران را با آموزش در این زمینه توانمند ساخت.

کلمات کلیدی

, کلید واژه‏ها: ذهنی‏سازی, مادران, مضطرب, کودکان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095639,
author = {انجم شعاع, بهاره and کیمیایی, سیدعلی and پریسا سادات سید موسوی and کارشکی, حسین},
title = {شناسایی مؤلفه‌های ذهنی‏سازی مادران مضطرب},
journal = {روانشناسی فرهنگی},
year = {2024},
month = {December},
issn = {2588-7211},
keywords = {کلید واژه‏ها: ذهنی‏سازی، مادران، مضطرب، کودکان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی مؤلفه‌های ذهنی‏سازی مادران مضطرب
%A انجم شعاع, بهاره
%A کیمیایی, سیدعلی
%A پریسا سادات سید موسوی
%A کارشکی, حسین
%J روانشناسی فرهنگی
%@ 2588-7211
%D 2024

[Download]