زبان شناسی اجتماعی, دوره (5), شماره (3), سال (2022-6) , صفحات (9-23)

عنوان : ( مکالمه‌کاوی تدریس آموزگاران مقطع ابتدایی در شبکه آموزش سیما؛ بررسی فرایندهای خودترمیم‌ گفتار براساس طبقه‌بندی فاکس و یسپرسن )

نویسندگان: ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ترمیم گفتار یکی از مهم‏ ترین ابزارها برای مکالمه‏ و ارتباط موفقیت‏ آمیز است که می‏ تواند بنابه عوامل مختلفی مانند عدم درک صحیح از صحبت‏های گوینده یا مشکلات شنیداری یا گفتاری رخ دهد. در میان انواع فرایندهای ترمیم، خودترمیم‏ های خودآغاز بیشترین بسامد را دارد. باتوجّه به اهمیت برقراری ارتباط و مکالمه‏ ی صحیح توسط معلمان در حین تدریس، به‏خصوص در کلاس‏های مجازی، در تحقیق حاضر به مکالمه ‏کاوی از طریق بررسی انواع فرایندهای خودترمیم خودآغاز در گفتار معلّمان حین تدریس زنده در شبکه آموزش تلویزیون براساس طبقه‏ بندی هفت‏گانه فاکس و یسپرسن (1995) پرداختیم. بررسی 703 دقیقه محتوای آموزشی حاکی از آن بود که در میان 258 مورد ترمیم یافت ‏شده، ترمیم از طریق رهاکردن یک ساختار و آغاز ساختار جدید با 31% بیشترین میزان وقوع و تکرار عبارت قبلی شامل لغت با 2% کمترین میزان وقوع را دارد. این نتایج نشان می‏ دهد که بیشتر ترمیم‏ ها ناظر به بازسازی ساختار دستوری جمله است. همچنین مشخص شد که ارتباط منعاداری بین پایه تحصیلی مخاطبان و میزان کاربرد ترمیم از سوی معلم وجود ندارد.

کلمات کلیدی

, مکالمه‏ کاوی, ترمیم, تدریس مجازی, خودترمیم خودآغاز, فاکس و یسپرسن
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1096206,
author = {, },
title = {مکالمه‌کاوی تدریس آموزگاران مقطع ابتدایی در شبکه آموزش سیما؛ بررسی فرایندهای خودترمیم‌ گفتار براساس طبقه‌بندی فاکس و یسپرسن},
journal = {زبان شناسی اجتماعی},
year = {2022},
volume = {5},
number = {3},
month = {June},
issn = {2538-3515},
pages = {9--23},
numpages = {14},
keywords = {مکالمه‏ کاوی، ترمیم، تدریس مجازی، خودترمیم خودآغاز، فاکس و یسپرسن},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مکالمه‌کاوی تدریس آموزگاران مقطع ابتدایی در شبکه آموزش سیما؛ بررسی فرایندهای خودترمیم‌ گفتار براساس طبقه‌بندی فاکس و یسپرسن
%A ,
%J زبان شناسی اجتماعی
%@ 2538-3515
%D 2022

[Download]