عنوان : ( مکالمهکاوی تدریس آموزگاران مقطع ابتدایی در شبکه آموزش سیما؛ بررسی فرایندهای خودترمیم گفتار براساس طبقهبندی فاکس و یسپرسن )
نویسندگان: ,چکیده
ترمیم گفتار یکی از مهم ترین ابزارها برای مکالمه و ارتباط موفقیت آمیز است که می تواند بنابه عوامل مختلفی مانند عدم درک صحیح از صحبتهای گوینده یا مشکلات شنیداری یا گفتاری رخ دهد. در میان انواع فرایندهای ترمیم، خودترمیم های خودآغاز بیشترین بسامد را دارد. باتوجّه به اهمیت برقراری ارتباط و مکالمه ی صحیح توسط معلمان در حین تدریس، بهخصوص در کلاسهای مجازی، در تحقیق حاضر به مکالمه کاوی از طریق بررسی انواع فرایندهای خودترمیم خودآغاز در گفتار معلّمان حین تدریس زنده در شبکه آموزش تلویزیون براساس طبقه بندی هفتگانه فاکس و یسپرسن (1995) پرداختیم. بررسی 703 دقیقه محتوای آموزشی حاکی از آن بود که در میان 258 مورد ترمیم یافت شده، ترمیم از طریق رهاکردن یک ساختار و آغاز ساختار جدید با 31% بیشترین میزان وقوع و تکرار عبارت قبلی شامل لغت با 2% کمترین میزان وقوع را دارد. این نتایج نشان می دهد که بیشتر ترمیم ها ناظر به بازسازی ساختار دستوری جمله است. همچنین مشخص شد که ارتباط منعاداری بین پایه تحصیلی مخاطبان و میزان کاربرد ترمیم از سوی معلم وجود ندارد.
کلمات کلیدی
, مکالمه کاوی, ترمیم, تدریس مجازی, خودترمیم خودآغاز, فاکس و یسپرسن@article{paperid:1096206,
author = {, },
title = {مکالمهکاوی تدریس آموزگاران مقطع ابتدایی در شبکه آموزش سیما؛ بررسی فرایندهای خودترمیم گفتار براساس طبقهبندی فاکس و یسپرسن},
journal = {زبان شناسی اجتماعی},
year = {2022},
volume = {5},
number = {3},
month = {June},
issn = {2538-3515},
pages = {9--23},
numpages = {14},
keywords = {مکالمه کاوی، ترمیم، تدریس مجازی، خودترمیم خودآغاز، فاکس و یسپرسن},
}
%0 Journal Article
%T مکالمهکاوی تدریس آموزگاران مقطع ابتدایی در شبکه آموزش سیما؛ بررسی فرایندهای خودترمیم گفتار براساس طبقهبندی فاکس و یسپرسن
%A ,
%J زبان شناسی اجتماعی
%@ 2538-3515
%D 2022