عنوان : ( بررسی عوامل اثرگذار بر میزان دغدغهمندی معلّمان ادبیّات فارسی نسبت به دانشآموزان دورۀ متوسطه )
نویسندگان: شهلا محمدی ملک ابادی , شیما ابراهیمی ,چکیده
میزان دغدغهمندی معلّمان نسبت به دانشآموزان و آیندۀ آنها اثر بهسزایی در کیفیّت تدریس دارد. در محیط کار، جامعه و خانواده، عواملی وجود دارند که میتوانند باعث کاهش دغدغۀ معلّمان نسبت به دانشآموزانشان شوند و میتوان با یافتن، کنترل و حذف برخی از این عوامل، بهطور قابل توجّهی بر بازدهی وکیفیّت تدریس معلّمان افزود. در راستای یافتن این عوامل، در پژوهش کیفی حاضر مصاحبهای نیمهساختاریافته با چهل و پنج معلّم زن و مرد درس ادبیّات فارسی در مقاطع متوسطۀ اول و دوم انجام شد. سپس با استفاده از سطوح دغدغهمندی، بر اساس میزان دغدغهمندی نسبت به دانشآموزان، معلّمان به پنج گروه هیچدل (98/19%)، بروندل (18/31%)، دروندل96/39%)، فرادل ( 88/8%) و ترادل (0%) دستهبندی شدند و عوامل اثرگذار بر میزان دغدغهمندی آنها مورد بحث قرار گرفت. نتایج نشان داد بیانگیزگی دانشآموزان نسبت به برخی کلاسها، وجود بیماریهای جسمی و روحی در معلّم و یا نزدیکان او، تفاوت پایههای تحصیلی در نظر معلّم، بیعلاقگی نسبت به تدریس، کمارزشی و بیاهمیّتی بعضی از دروس در نظر معلّم، نبود برنامههایی برای قدردانی از معلّمان برتر، نبود امنیّت شغلی و مزایا برای معلّمان غیررسمی، انواع مشکلات خانوادگی و اجتماعی، حقوق و مزایای ناچیز و تدریس درس مغایر با رشتۀ تحصیلی معلّم، از جمله عواملی هستند که کاهش دغدغهمندی معلّم نسبت به اوضاع دانشآموزان و به دنبال آن فراتر نرفتن او از سطوح اولیۀ دغدغهمندی را در پی دارند. بنابراین، با در پیش گرفتن سیاستهای مناسب استخدامی و شغلی توسط مسئولین مربوط میتوان در مسیر برطرفکردن عوامل کنترلپذیر گام برداشت که این مهم میتواند افزایش انگیزۀ معلّم نسبت به تدریس و دغدغهمندی او نسبت به شاگردان را بهدنبال داشته باشد.
کلمات کلیدی
, دغدغهمندی, معلّم ادبیّات فارسی, کیفیّت تدریس, دورۀ متوسطه@inproceedings{paperid:1096360,
author = {محمدی ملک ابادی, شهلا and ابراهیمی, شیما},
title = {بررسی عوامل اثرگذار بر میزان دغدغهمندی معلّمان ادبیّات فارسی نسبت به دانشآموزان دورۀ متوسطه},
booktitle = {هجدهمین گردهمایی بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی},
year = {2024},
location = {کرمان, ايران},
keywords = {دغدغهمندی، معلّم ادبیّات فارسی، کیفیّت تدریس، دورۀ متوسطه},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی عوامل اثرگذار بر میزان دغدغهمندی معلّمان ادبیّات فارسی نسبت به دانشآموزان دورۀ متوسطه
%A محمدی ملک ابادی, شهلا
%A ابراهیمی, شیما
%J هجدهمین گردهمایی بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
%D 2024