عنوان : ( چارچوبی جامع برای ارزیابی مسئولیت اجتماعی- محیطزیستی در مؤسسات آموزش عالی )
نویسندگان: مهدی کلاهی , رقیه عظیمی سقین سرا ,
چکیده
بهعلت چالشهای محیطزیستی، امروزه مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و نهادها بهویژه در موضوعات محیطزیستی برجسته شده است. آموزش عالی به عنوان یک سازمان سرمایهگذار در منابع انسانی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف توسعه پایدار، در ساختن یک جامعه سالم و پرداختن به مسائل اجتماعی- محیطزیستی، نقشی اساسی دارد. این پژوهش با هدف تدوین ابزار سنجش سطح مسئولیتپذیری اجتماعی - محیطزیستی دانشگاه ها صورت گرفت. روش مطالعه، کیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و الگوی وَلَیاس که کاربردیترین الگو در زمینه مسئولیتپذیری محیط زیستی است صورت گرفت. طبق نتایج، ابزار سنجش سطح مسئولیتپذیری اجتماعی- محیطزیستی دانشگاهها، تدوین و بومیسازی شد که از هشت متغیر اقتصادی، سازمانی، آموزشی، پژوهشی، مقرراتی، فرهنگی، اجتماعی و پرسشگری تشکیل شده است. نتایج نشان می دهند که ابزار تهیه شده، ابزاری جامع و یکپارچه ای است و می تواند سطح مسئولیت پذیری اجتماعی-محیطزیستی دانشگاه ها را ارزیابی کند.