عنوان : ( تحلیل لوگوی دو باشگاه پرطرفدارفوتبال کشور از منظر نشانه شناسی )
نویسندگان: رامتین بهشتی , فرهاد ابراهیمی , زهرا سادات میرزازاده ,چکیده
لوگو در فراسوی هدف اصلی خود، یعنی ایجاد تمایز، قادر است به منزله یک متن دیداری چندرسانهای و بر پایه مضامین نشانه ای اش با مخاطب خود به منزله یک گفته پرداز ارتباط برقرار سازد و در زایش و جریانی نو از معنا نقش آفرینی کند. این پژوهش، با تکیه بر روش نشانهشناسی رولان بارت در صدد کشف نشانههای موجود در لوگو دو باشگاه قدیمی و پرطرفدار فوتبال کشور یعنی پرسپولیس و استقلال است تا مشخص شود آیا لوگو های این دو باشگاه از مطلوبیت کافی برخوردار هستند یا خیر؟ پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت تحلیلی - توصیفی است. یافته های پژوهش نشان داد که استفاده ابتدایی و مستقیم از نشانه ها در هر دو لوگو موجب گردیده است که مخاطب با در نظر گرفتن معانی صریح نشانه ها، به مفهوم آنها دست یابد و دیگر فرصتی برای یافتن معانی ضمنی و چندپهلو از نشانه ها که از خصوصیات بارز یک عنصر ارتباطی موفق است، برای مخاطب قابل دریافت نباشد. همچنین تحلیلهای صورت گرفته نشان داد که این ضعف در طراحی لوگو باشگاه استقلال نسبت به لوگو باشگاه پرسپولیس کمتر است و به مراتب معانی ضمنی و چندپهلو بیشتری از نشانه ها قابل دریافت است و به دنبال آن تاثیر بیشتری بر روی مخاطبین خود خواهد داشت.
کلمات کلیدی
, لوگو, باشگاه فوتبال, نشانه شناسی@inproceedings{paperid:1096674,
author = {بهشتی, رامتین and ابراهیمی, فرهاد and میرزازاده, زهرا سادات},
title = {تحلیل لوگوی دو باشگاه پرطرفدارفوتبال کشور از منظر نشانه شناسی},
booktitle = {سومین همایش ملی برند در ورزش},
year = {2023},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {لوگو،باشگاه فوتبال،نشانه شناسی},
}
%0 Conference Proceedings
%T تحلیل لوگوی دو باشگاه پرطرفدارفوتبال کشور از منظر نشانه شناسی
%A بهشتی, رامتین
%A ابراهیمی, فرهاد
%A میرزازاده, زهرا سادات
%J سومین همایش ملی برند در ورزش
%D 2023